Back

TSR:n ja TTK:n Telma-lehti: Hiukkasen kokoinen arvoitus

TSR:n ja TTK:n Telma-lehti: Hiukkasen kokoinen arvoitus

05.03.2009 Tiedote

Nanoteknologian käyttö kasvaa räjähdysmäistä vauhtia. Kaikkia alaan kuuluvia riskejä ei vielä tunneta, siksi maltti on tärkeää, työelämän kehittämisen erikoislehti Telma muistuttaa uusimmassa numerossaan.

Mitä yhteistä on nykyaikaisilla aurinkovoiteilla, tennismailoilla, automaaleilla ja lääkkeillä? Kaikkien valmistuksessa käytetään nanoteknologiaa.

Nanoteollisuuden maailmanlaajuinen liikevaihto on yli sata miljardia euroa ja sen odotetaan ylittävän muutaman vuoden kuluttua kaksi triljoonaa euroa. Vuonna 2007 alan tutkimukseen panostettiin noin seitsemän miljardia, josta terveys- ja ympäristötutkimukseen meni vain 2–3 prosenttia. Nanohuumassa onkin samoja piirteitä kuin asbestissa aikoinaan: mahdollisuuksista ollaan innostuneita, terveystutkimus laahaa perässä. Kun riittävää tietoa ei ole, varovaisuus on tärkeää.

– Vielä ei edes ole saavutettu yksimielisyyttä siitä, mitä nanohiukkasten kohdalla pitäisi mitata, muistuttaa professori Kai Savolainen Telma 1/09:ssa.

Savolainen on erikoistunut nanohiukkasten terveysvaikutusten selvittämiseen. Hänen mukaansa tutkimukseen liittyy paljon käytännön ongelmia, mittaamisen vaikeudesta alkaen.

– Luultavasti suurin osa nanohiukkasista on vaarattomia, mutta haasteena on tunnistaa haitalliset ja estää niiden aiheuttamat riskit. Terveysvaikutustutkimuksen tekeminen yhdestäkin synteettisestä nanohiukkasesta kestää vuosia, ja sinä aikana käyttö ehtii lisääntyä huimasti.

Myös lainsäädännön ja teknologian kehityksen välistä kuilua pitäisi kaventaa, sillä lainsäädäntö laahaa aina 10–15 vuotta jäljessä. 
  
Telma 1/09:ssä pureudutaan myös nanohiukkasta hitusen isompiin aiheisiin, kuten ongelmajätteiden käsittelyyn Riihimäellä, betoniteollisuuden pölyihin Taavetissa ja kampaamon höyryihin Helsingissä. Lehti pistäytyy myös Kiinan suomalaistehtailla, pääsiäismunapajassa sekä YLEn toimitusjohtaja Mikael Jungnerin vieraana. Kolumnisti, Aku Ankan päätoimittaja Jukka Heiskanen ihmettelee sankarinsa monitaitoisuutta ja työmotiiveja.

 


Telma on Työturvallisuuskeskuksen ja Työsuojelurahaston julkaisema työelämän kehittämisen erikoislehti. Lehden kohderyhmää ovat muun muassa työsuojelu- ja luottamushenkilöstö, työterveyden ammattilaiset, esimiehet, työelämätutkijat sekä viestinnän ammattilaiset. Telman levikki on 110 000 kappaletta, ja sen käytännön toteutuksesta vastaa Alma Media Lehdentekijät.

Tiedote ja osa jutuista myös ruotsiksi ja englanniksi Telman verkkosivuilla.

Lisätiedot:
Työsuojelurahasto: viestintäpäällikkö Marja-Leena Jylhä, 040 548 8852
Työturvallisuuskeskus: viestinnän asiantuntija Eija Åback, 040 537 1822
www.telma-lehti.fi
www.ttk.fi
www.tsr.fi

Telma 1/2009 kansikuva