Akkujen turvallisuus syynissä – kaikkia riskejä ei vielä tunneta

Pia Perttula muistuttaa, että litiumioniakkujen teknologia on vielä suhteellisen nuorta. Riskit voivat realisoitua, kun akut alkavat ikääntyä.

Työturvallisuus | 9.2.2023

Akkujen turvallisuus syynissä – kaikkia riskejä ei vielä tunneta

Teksti: Sami Turunen

Kuva: Sami Turunen

Akkuja on arjessa yhä useammassa paikassa. Litiumioniakkujen valmistus, käyttö ja kierrätys vaativat riskien tiedostamista ja hallintaa. Asiaa tutkittiin Työsuojelurahaston tukemassa hankkeessa.

Akkuja on kaikkialla: puhelimissa, käsityökaluissa, viihdelaitteissa, tietokoneissa sekä nappikuulokkeissa, jotka ovat käytännössä lähes ihmisten päiden sisällä. Liikkuminen sähköistyy, ja akkujen määrä lisääntyy autoissa, potkulaudoissa ja polkupyörissä. Akut ovat yhä yleisempiä myös isoissa työkoneissa, kuten trukeissa.

”Kuluttajat eivät välttämättä täysin edes tunnista, missä kaikkialla akkuja on. Niitä on jopa lasten leluissa”, sanoo Työterveyslaitoksen johtava tutkija Pia Perttula.

Litiumioniakkujen käyttö lisääntyy maailmanlaajuisesti jatkossakin. Akut ovat kemialliseen reaktioon perustuvia laitteita, ja siksi niiden elinkaareen liittyy väistämättä myös erilaisia riskejä sekä kuluttajille että akkujen elinkaaren eri vaiheissa työskenteleville ihmisille.

Litiumioniakkujen elinkaaren turvallisuutta sekä akkuihin liittyvien työturvallisuusriskien hallintaa on tutkittu Työsuojelurahaston tukemassa hankkeessa.

Akkupalojen sammutus vaatii osaamista

Akkujen elinkaari alkaa jo niissä tarvittavien materiaalien louhinnasta. Tiedossa on, että varsinkaan kehittyvissä maissa kaivosteollisuus ei kestä kaikilta osin päivänvaloa – tosin tähän ei tutkimushankkeessa otettu kantaa, vaan hanke kartoittaa akkujen elinkaarta valmistusvaiheesta alkaen.

”Valmistusvaiheessa on perinteisiä valmistavan työn työturvallisuusriskejä, kuten kaatumiset ja liukastumiset. Mutta erityisesti riskejä liittyy akkukemikaalien käsittelyyn ja siirtelyyn. Tärkeintä on osata toimia tilanteissa, joissa jotain menee vikaan”, sanoo Perttula.

Vaikka akku on suljettu systeemi, kemikaaleihin liittyy aina omat vaaransa.

”Jos akkuja on paljon samassa tilassa ja syttyy tulipalo, se leviää helposti ja akkujen sammuttaminen on todella vaikeaa”, Perttula sanoo.

Jokainen tietää, että palavaa rasvakattilaa ei saa sammuttaa vedellä, vaan se täytyy tukahduttaa. Akkujen suhteen tukahduttaminen ei toimi.

”Litiumioniakun palo on hyvin voimakas ja pitkäkestoinen reaktio. Tukahduttaminen ei hillitse paloa. Työpaikoilla tuleekin tietää, miten toimitaan, jos akkupaloja sattuu”, Perttula sanoo.

Tilanteessa auttaa upottaminen riittävän kokoiseen vesisäiliöön, mutta palo voi jatkua sielläkin.

Litiumioniakkuja löytyy yhä enemmän kaikkien kotoa, jokapäiväisestä arjesta.

Kaikkia riskejä ei vielä tiedetä

Vaikka akut ovat suhteellisen turvallisia, kuluttajienkaan ei pidä suhtautua niihin täysin huolettomasti. Turvallisin tapa kotioloissa on toimittaa palava laite paikkaan, missä se ei aiheuta lisävahinkoja – käytännössä pihalle.

Tarkkaa tietoa työkoneissa tai työkaluissa olevien akkujen paloista ei ole, mutta Perttulan mukaan määrät eivät ole kovin suuria. Mutta koska akkuteknologia on vielä nuorta, emme tiedä tarkkaan, mitä tulevaisuus tuo.

”Meillä ei ole tarkempaa tutkimustietoa siitä, mitä tapahtuu, kun akut ikääntyvät, niihin tulee kolhuja tai vikoja. Siinä vaiheessa riskit todennäköisesti lisääntyvät.”

Akkujen kierrätys ja hyödyntäminen uusina akkuina tai raaka-aineina on kasvava bisnes. Myös siellä täytyy olla hereillä.

”Virallisissa kierrätyslaitoksissa asioihin on kyllä varauduttu. Enemmän haasteita voi olla joidenkin pienempien toimijoiden kohdalla, jotka eivät ole tietoisia kaikista riskeistä”, Perttula arvioi.

Ohjeita tulossa työpaikoille

Litiumioniakun elinkaari – työturvallisuusriskit ja riskien hallinta työpaikalla -tutkimus on osa eurooppalaista tutkimushanketta ja se on toteutettu yhteistyössä espanjalaisten tutkijoiden kanssa. Tutkimuksessa oli mukana yhdeksän yritystä, joista seitsemän oli Suomesta. Tutkimuksessa keskityttiin nimenomaan trukkien akkuihin.

Hankkeen myötä tuotetaan ohjeistuksia työpaikoille.

”Kaivoksilla sekä akkukemikaalien valmistuksessa on pitkät perinteet riskiarvioinnille. Halusimme tutkimuksella tuoda lisää tietoa akkujen varastointiin, kuljetuksiin ja käyttöön sekä antaa ohjeita toimimiseen onnettomuustilanteissa.”

Maailma sähköistyy vauhdilla, mutta akkujen suhteen voimme kuitenkin olla kohtuullisen turvallisin mielin. Pia Perttulan mukaan on kuitenkin tärkeää, että riskeihin osataan varautua etenkin työpaikoilla, joilla sitä ei ole vielä aiemmin tehty.

”Peräänkuulutan turvallisuusviestintää ja henkilöstön kouluttamista. Ei tarvitse ajatella negatiivisen kautta, mutta jos jotain sattuu, on hyvä osata toimia siten, ettei aiheudu lisävahinkoja.”

Mitä mieltä olit artikkelista?

Vastauksia kpl