Aktiivinen oppiminen virtuaalitodellisuuteen perustuvassa työelämän turvallisuuskoulutuksessa
11th international conference of WorkingOnSafety.net – Focus on Humans in a Technological World, 25-28.9.2022, Olhão, Portugal.
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
220175
Hakija
Mikko Nykänen
Toteuttaja
Mikko Nykänen
Lisätietoja
Mikko Nykänen
mikko.nykanen@ttl.fi
Toteutusaika
25.9.2022 - 28.9.2022
Työsuojelurahaston päätös
6.6.2022
1 000 euroa
Kokonaiskustannukset
1 720 euroa
Tulokset valmistuneet
27.10.2022
Tiivistelmä
Konferenssiesityksessä kuvaillaan uudenlainen pedagoginen malli VR-pohjaisten turvallisuuskoulutusten vaikuttavuuden edistämiseen. Esitys havainnollistaa VR-käyttäjän toimijuutta tukevien keinojen merkitystä turvallisuusoppimisen kannalta. Esityksestä saatava tieto on sovellettavissa VR-oppimisympäristöjen kehittämiseen kansainvälisesti ja suomalaisilla työpaikoilla. Työelämässä tarvitaan tietoa, jonka avulla voidaan kehittää VR-turvallisuuskoulutuksista mahdollisimman vaikuttavaa.
Hankkeen vastuuhenkilö
Mikko Nykänen
Tiedote
Aktiivinen oppiminen virtuaalitodellisuuteen perustuvassa työelämän turvallisuuskoulutuksessa
27.10.2022Tiivistelmä
Työturvallisuusalan tutkimuksissa on toistaiseksi hyödynnetty vähän oppimisteorioita VR-oppimisympäristöjen kehittämiseen. Tutkimuksemme tarjoaa tietoa ja tukea vaikuttavan VR-oppimistapahtuman suunnitteluun turvallisuusosaamisen vahvistamiseksi. Työterveyslaitoksen ja Lapin yliopiston Sliver- tutkimuksessa kehitettävän pedagogisen mallin avulla VR-oppimiskokemus voidaan liittää osaksi laajempaa, suunnitelmallista koulutuskokonaisuutta työturvallisuuden edistämisessä. Alustavien tulosten mukaan pedagogiseen malliin pohjautuva VR-koulutus tarjoaa vaikuttavan välineen työturvallisuutietojen vahvistamiseen työpaikoilla. Viimeistelty pedagoginen malli tullaan julkaisemaan Silver-tutkimuksen aikana.
Tausta
Konferenssiin osallistumisen tavoitteena oli esitellä tutkimuksen alustavia tuloksia ja pedagogisen mallin osa-alueita tieteelliselle yhteisölle. Vuoropuhelu työturvallisuusalan tutkijoiden kanssa ja yhteinen keskustelufoorumi tutkimuksen tuloksista antoi välineitä tutkimuksen loppuvaiheen toteutukseen.
Aineisto
Sliver -tutkimuksessa yhdistetään simulaatiopedagogisia malleja uusimpaan tutkimustietoon VR-oppimisesta. Uuden pedagogisen mallin osa-alueita: Johdanto VR-koulutuksen tavoitteisiin, VR-laitteistoon perehtyminen, harjoittelu VR-ympäristössä sekä debriefing-keskustelu VR-harjoittelusta. Ennen-jälkeen kyselyjen ja haastattelujen avulla arvioidaan uuden pedagogisen mallin soveltuvuutta ja vaikutuksia turvallisuusoppimiseen. Tutkimusaineistoa kerätään kahdelta työpaikalta vuoden 2022 aikana.
Tulokset ja johtopäätökset
Alustavien tulosten mukaan uusi pedagoginen malli soveltuu VR-oppimiseen perustuvan oppimisympäristöön suunnitteluun. Pedagoginen malli tarjoaa potentiaalisen työkalun erityisesti turvallisuustietojen vahvistamiseen. Lisäksi havaittiin, että käyttäjän omaa kontrollia lisäävät keinot voivat olla yhteydessä kognitiiviseen kuormitukseen VR-oppimistilanteessa. Tuloksia arvioidaan tarkemmin syksyllä 2022 Sliver-tutkimuksen edetessä seuraavaan aineistonkeruuvaiheeseen.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Sliver -tutkimuksessa kehitetään teoreettisesti perusteltu ja empiirisesti testattu pedagoginen malli virtuaaalitodellisuuteen pohjautuvien työturvallisuuskoulutusten suunnitteluun. Konferenssiesitys tarjosi mahdollisuuden edelleen kehittää uutta pedagogista mallia ja tarjosi suuntaviivoja pedagogisen mallin arvioinnille mm. työturvallisuuskäyttäytymisen kannalta.