Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä
Tutkimus
Hanketiedot
Hankenumero
118083
Hakija
Tampereen teknillinen yliopisto
Toteuttaja
Tampereen teknillinen yliopisto
Lisätietoja
Petri Nokelainen
petri.nokelainen@tuni.fi
Toteutusaika
1.1.2019 - 31.12.2020
Työsuojelurahaston päätös
8.5.2018
130 000 euroa
Kokonaiskustannukset
181 700 euroa
Tulokset valmistuneet
3.5.2021
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee asiantuntijuuden kehittymistä ja siihen liittyviä tunnetiloja työssä oppimisen kontekstissa. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa tekniikan alan yrityksistä oppimisympäristöinä sekä tunnetilojen yhteydestä asiantuntijuuden kehittymiseen ja uramenestykseen.
Tutkimusaineisto kerätään kahdessa tekniikan alan yrityksessä vuosien 2019-2020 aikana. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kerätään kyselylomakeaineisto (työpaikan oppimisympäristön rajoittavat ja mahdollistavat tekijät, uramenestys), joka analysoidaan monimuuttujamenetelmin. Toisessa vaiheessa työelämän oppimistilanteista kerätään älysormuksella (virittyneisyys) ja älypuhelinsovelluksella (tunnetila) aineisto, joka analysoidaan monimuuttujamenetelmin. Kolmannessa vaiheessa suoritetaan edellisiä vaiheita syventävä haastattelututkimus, joka analysoidaan teoria- ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Erityisesti tekniikan alan yrityksiin keskittyvä tutkimus lisää ymmärrystä tunnetilojen yhteydestä työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen ja edesauttaa siten organisaatioita kehittämään oppimisympäristöjään ammatillisen kasvun tukemisen ja työhyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
Tulokset raportoidaan yritysten henkilöstölle ja johdolle vuosien 2019 ja 2020 kuluessa. Tulokset julkaistaan kasvatustieteen ja teknisten tieteiden kansainvälisissä ja kansallisissa referoiduissa tiedejulkaisuissa ja konferensseissa. Loppuraportti julkaistaan vuoden 2020 loppuun mennessä.
Hankkeen vastuuhenkilö
Petri Nokelainen
Tiedote
Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikan oppimismahdollisuudet
3.5.2021Tiivistelmä
Tässä hankkeessa tarkastelimme tekniikan alan työpaikkojen oppimismahdollisuuksia, subjektiivista uramenestystä ja psykologisten perustarpeiden täyttymistä sekä näiden yhteyksiä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoaikeisiin. Lisäksi perehdyimme tunteisiin ja fysiologiseen virittyneisyyteen työtilanteissa. Tulosten mukaan luottamus omaan osaamiseen ja tyytyväisyys uraan olivat yllättäen yhteydessä suurempiin työpaikan vaihtoaikeisiin. Työpäivien aikana koettiin sekä tyytyväisyyttä että ahdistuneisuutta, mutta ei kiitollisuutta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa työpaikkoja pyritään kehittämään niin työ- kuin oppimisympäristöinä.
Lähtökohdat
Nopeasti muuttuvassa työelämässä organisaation menestymisen avaintekijänä nähdään työvoima, joka pystyy kehittymään ja sopeutumaan muuttuviin työn vaatimuksiin. Asiantuntijuuden kehittyminen ja osaavien työntekijöiden pitäminen yrityksessä edellyttää syvää ymmärrystä työntekijöiden toiveista, tarpeista ja hyvinvoinnista, sekä näiden välisistä yhteyksistä. Tutkimuksessa perehdyttiin työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoaikeisiin liittyviin tekijöihin sekä tunteisiin ja virittyneisyyteen työssä.
Aineisto
Hanke toteutettiin Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Aineisto kerättiin kahdesta suuresta suomalaisesta tekniikan alan yrityksestä. Osallistujat työskentelivät esimerkiksi suunnittelun, ohjelmoinnin, teknologiakehityksen tai konsultoinnin parissa. Sähköisen kyselylomakkeen täyttämisen lisäksi osa vastaajista piti työtilanteissa virittyneisyyttä mittaavaa älysormusta sekä raportoi emootioistaan työpäivän aikana. Lisäksi kerättiin haastatteluaineisto.
Menetelmät
Kyselydataa analysoitiin keskilukuindikaattoreiden, korrelaatiokertoimen ja rakenneyhtälömallinnuksen avulla, mikä tuotti tietoa tutkittavista tekijöistä ja niiden yhteyksistä. Älysormuksen tuottamaa virittyneisyysdataa analysoitiin tutkimusryhmän tekemillä ohjelmistoilla (MergeSR, AnalyseSRLT). Virittyneisyysdataa ja älylaitesovelluksella saatua tietoa emootioista yhdessä analysoitiin SPSS-ohjelmiston GLM-toistomittauksilla. Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin temaattista analyysiä.
Tulokset ja johtopäätökset
Tulokset osoittivat työpaikan oppimismahdollisuuksien, subjektiivisen uramenestyksen, psykologisten perustarpeiden täyttymisen ja työtyytyväisyyden eri osa-alueiden kietoutuvan monin tavoin yhteen. Työtyytyväisyyttä edistävät oppimista mahdollistava työympäristö sekä kokemus tasapainosta työssä menestymisen ja vapaa-ajan sekä työn haasteiden ja oppimismahdollisuuksien välillä. Sekä positiiviset että negatiiviset tunteet kuuluvat työelämään, joskin positiiviset ovat tulosten mukaan yleisempiä.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimus tuotti uutta tietoa tekniikan alalta subjektiivisen uramenestyksen, työpaikan oppimismahdollisuuksien ja psykologisten perustarpeiden kokemusten täyttymisestä sekä miten niiden eri osa-alueet ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoalttiuteen. Lisäksi tutkimus lisää ymmärrystä tunteista sekä virittyneisyydestä työpäivän aikana. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa työpaikkoja pyritään kehittämään niin työ- kuin oppimisympäristöinä.
Aineisto
Eija Lehtonen, Ilmari Puhakka, Laura Pylväs, Petri Nokelainen. Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä. Loppuraportti.
Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. 2020.
ISBN 978-952-03-1837-6 (painettu)
ISBN 978-952-03-1838-3 (pdf)
Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä. Kannet. Loppuraportti Avaa
Lehtiartikkeli, Tampereen kauppakamarilehti
https://tampereenkauppakamarilehti.fi/fi-fi/article/kauppakamarilehti/vakavasti-otettava-kysymys-tyoelamassamilta-tuntuu/896/ Avaa