Digiteknologian kestävä käyttö informaalissa työssä oppimisessa
Researching work and learning 17.-19.6.2024, Linköping, Ruotsi
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
240045
Hakija
Anne Karhapää
Toteuttaja
Anne Karhapää
Lisätietoja
Anne Karhapää
anne.karhapaa@hotmail.com
Toteutusaika
16.6.2024 - 20.6.2024
Työsuojelurahaston päätös
31.5.2024
600 euroa
Kokonaiskustannukset
883 euroa
Tulokset valmistuneet
5.8.2024
Tiivistelmä
Konferenssiesitelmäni käsittelee digiteknologian kestävää käyttöä informaaliin työssä oppimiseen tietotyössä. Esitys pohjautuu väitöskirjatutkimukseni tuloksiin. Digiteknologia on yhä keskeisempi osa työn arjessa tapahtuvaa oppimista. Se voi laajentaa oppimisen mahdollisuuksia, mutta myös tuoda haasteita ja kuormittaa, ja siten heikentää oppimista ja työhyvinvointia. Suullisella esitykselläni tuon esiin uutta tutkimustietoa digiteknologian vaikutuksista työhön ja oppimiseen.
Hankkeen vastuuhenkilö
Anne Karhapää
Tiedote
Digiteknologian kestävä käyttö informaalissa työssä oppimisessa
5.8.2024Tiivistelmä
Konferenssiesitelmäni käsitteli digiteknologian kestävää käyttöä informaaliin työssä oppimiseen tietotyössä. Esitys pohjautuu väitöskirjatutkimukseeni. Digiteknologia on yhä keskeisempi osa työn arjessa tapahtuvaa oppimista. Se voi laajentaa oppimisen mahdollisuuksia, mutta myös tuoda haasteita ja kuormittaa, ja siten heikentää oppimista ja työhyvinvointia. Suullisella esitykselläni toin esiin tutkimustietoa digiteknologian vaikutuksista työhön ja oppimiseen sekä siihen liittyvän lisätutkimuksen tarpeen.
Tausta
Osallistuminen konferenssiin edisti väitöstutkimustani. Researching Work & Learning on isoin kansainvälinen työssä oppimisen konferenssi, joka kokoaa yhteen alan tutkijat. Siten se tarjosi erinomaisen tilaisuuden paitsi esitellä omaa tutkimustani työssä oppimiseen liittyen, myös verkostoitua alan keskeisten tutkijoiden kanssa.
Aineisto
Esittelin konferenssissa väitöstutkimukseni kolmatta osatutkimusta, jonka aineistona on laaja digitaalisella etnografialla kerätty tutkimusaineisto. Tutkimusaineiston kuvailutiedot on julkaistu Jyväskylän yliopiston tutkimustietojärjestelmässä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/93419. Monipuolinen aineisto analysoitiin etnografisen sisällön analyysin avulla, keskittyen tunnistamaan digiteknologian käyttöön liittyviä riskejä sekä niihin löydettyjä ratkaisuja.
Tulokset ja johtopäätökset
Tutkimuksen alustavissa tuloksissa tunnistettiin riskejä joita digiteknologian käyttöön työssä oppimisessa liittyy, kuten tietotulva, häiriöt ja keskeytykset, sekä oppimisvaatimusten lisääntyminen. Tutkimuksen kohteena ollut työyhteisö oli taitava digiteknologan käyttäjä, joten he olivat löytäneet myös ratkaisujja joiden avulla näitä riskejä voitiin vältää. Tutkimustulokset julkaistaan kansainvälisessä vertaisarvioidussa lehdessä.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Konferenssiin osallistuminen tarjosi tilaisuuden esitellä tutkimustani kansainväliselle yleisölle sekä saada palautetta, joka edistää tutkimustyötäni. Konferenssi myös laajensi tutkimustyössä olennaisia verkostoja. Kun tutkimustieto on julkaistu, sitä voidaan soveltaa laajasti suomalaisessa tietotyössä ja kehittää kestävämpiä tapoja hyödyntää digiteknologiaa osana työtä ja oppimista.
Aineisto
Konferenssiesitys Avaa