Esihenkilöiden ammatillisen kasvun tukeminen vertaisryhmämentoroinnin avulla
Tutkimus
Hanketiedot
Hankenumero
190349
Hakija
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Toteuttaja
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Lisätietoja
Leena Nikander
leena.nikander@hamk.fi
Toteutusaika
1.1.2020 - 15.6.2022
Työsuojelurahaston päätös
5.11.2019
50 000 euroa
Kokonaiskustannukset
80 499 euroa
Tulokset valmistuneet
21.6.2022
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee vertaisryhmämentoroinnin (verme) edellytyksiä tukea esihenkilöiden ammatillista kasvua, johtamisosaamisen kehittymistä sekä työhyvinvointia. Tutkimuksen kautta saadaan uutta tietoa esihenkilöiden asiantuntijuuden ja johtamisosaamisen kehittymisen tukemisesta sekä työhyvinvoinnin lisäämisestä informaalia ja formaalia oppimista integroivan verme-työskentelyn avulla.
Tutkimusaineisto kerätään korkeakouluorganisaatiossa, jossa työskentelee 80 esihenkilöä niin opetus-, tutkimus- kuin hallinnollisissakin yksiköissä. Vuosina 2020-2021 järjestetään eri esihenkilöryhmille pitkä- ja lyhytkestoisia pilottiryhmiä, joissa verme-mallia kehitetään ja testataan. Monimenetelmällisessä tutkimuksessa kerätään kysely- ja haastatteluaineistoja.
Esihenkilötyö koetaan usein luonteeltaan yksinäiseksi, ja siihen liittyy useita kuormitustekijöitä. Esihenkilöiden tuen merkitys tunnistetaan alaisten työhyvinvoinnin tukemisessa, mutta yhtä lailla merkityksellisenä tulisi nähdä esihenkilöiden oman osaamisen ja työhyvinvoinnin edistäminen. Verme-työskentely tarjoaa mahdollisuuden kehittää esihenkilöiden johtamisosaamista ja lisätä esihenkilötyön kollegiaalisuutta vertaisuuten perustuvan mentoroinnin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyy esihenkilöiden vertaisryhmämentorointiin malli, joka soveltuu hyödynnettäväksi erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa.
Hankkeen vastuuhenkilö
Leena Nikander
Tiedote
Esihenkilöt ovat voimaantuneet vertaisryhmämentoroinnissa
21.6.2022Tiivistelmä
Esihenkilötyö koetaan usein luonteeltaan yksinäiseksi, ja siihen liittyy useita kuormitustekijöitä. Tämän tutkimushankkeen tavoitteena oli saada tietoa kohdekorkeakoulun operatiivisen tason esihenkilöiden työn kuormitustekijöistä, työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja johtamisosaamistarpeesta sekä selvittää, miten vertaisryhmämentorointimenetelmällä voidaan tukea esihenkilöitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vertaisryhmämentorointi kehittää esihenkilöiden johtamisosaamista, rakentaa ja vahvistaa johtajaidentiteettiä ja edistää työhyvinvointia. Menetelmästä saaduista kokemuksista koottiin käsikirja esihenkilöiden vertaisryhmämentorointiin.
Lähtökohdat
Johtaminen on monimutkainen kokonaisuus, joka sisältää organisaation kulttuuriin ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen liittyviä näkökulmia. Työelämän ja työn tekemisen muutos edellyttää uudenlaista johtajuuskulttuuria ja esihenkilöiden monipuolista johtamisosaamista, ja samanaikaisesti se haastaa esihenkilöiden työhyvinvointia. Vertaisryhmämentorointi tarjoaa työssä oppimisen keinoin uudenlaisen tavan tukea ja valmentaa esihenkilöitä tehtävässään.
Aineisto
Kohdekorkeakoulun kaikille esihenkilöille tehtiin syksyllä 2020 kysely (n=83), jossa selvitettiin esihenkilöiden johtamisosaamistarpeita ja työn kuormitustekijöitä. Vertaisryhmämentorointiin osallistuneille esihenkilöille tehtiin teemahaastattelut (n=17) joulukuussa 2020 ja 2021 johtamisosaamisen kehittymisestä, työhyvinvoinnin edistymisestä ja menetelmän edellytyksistä tukea esihenkilöitä.
Menetelmät
Tutkimus oli monimenetelmällinen ja siinä hyödynnettiin määrällistä kyselyaineistoa ja laadullista teemahaastatteluaineistoa. Kysely tehtiin Webropol-kyselynä viisiportaisen Likert-asteikon mukaan, ja tulosten esittämisessä käytettiin kuvailevia tilastollisia menetelmiä. Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysia ja tutkijatriangulaatiota.
Tulokset ja johtopäätökset
Vertaisryhmämentorointikokemukset olivat myönteisiä ja esihenkilöt kokivat voimaantuneensa tapaamisissa. Dialogiset ja luottamukselliset keskustelut tukivat esihenkilöitä johtamisosaamisen kehittymisessä, johtajaidentiteetin vahvistumisessa ja erityisesti työhyvinvoinnissa. Tietoisuus organisaation johtamisen tavoista edistää yhtenäisemmän johtajuuskulttuurin kehittämistä. Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin vertaisryhmämentoroinnin malli, joka julkistettiin käsikirjana.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimuksessa korkeakouluympäristöön kehitetty esihenkilöille suunnattu vertaisryhmämentoroinnin käsikirja on ainutlaatuinen. Jatkuvan oppimisen näkökulmasta käsikirja tarjoaa käytännöllisen työssä oppimisen ja osaamisen kehittämisen menetelmän sovellettavaksi erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa niiden lähtökohdat ja tarpeet huomioiden. Vertaisryhmämentoroinnin hyödyt kohdistuvat esihenkilöiden lisäksi myös työyhteisöön.
Aineisto
Leena Nikander, Mervi Friman ja Juulia Lahdenperä. Hämeen ammattikorkeakoulu. Esihenkilöiden ammatillisen kasvun tukeminen vertaisryhmämentoroinnin avulla. Loppuraportti.
ISBN 978-951-784-837-4 Avaa
Susanna Bergendahl, Hämeen ammattikorkeakoulu. Esihenkilöiden vertaisryhmämentoroinnin käsikirja Avaa
Mervi Friman ja Leena Nikander. Vertaisryhmämentorointi ammattikorkeakoulun esihenkilötyön tukena. Artikkeli. Evolving Pedagogy
https://verkkolehdet.jamk.fi/ev-peda/2022/11/11/vertaisryhmamentorointi-ammattikorkeakoulun-esihenkilotyon-tukena/