Hyvän hanketyön anatomia
Viestintätuote
Hanketiedot
Hankenumero
240067
Hakija
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Toteuttaja
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Lisätietoja
Jenni Viljanen
jenni.viljanen@laurea.fi
Toteutusaika
1.8.2024 - 30.4.2025
Työsuojelurahaston päätös
23.4.2024
25 000 euroa
Kokonaiskustannukset
46 985 euroa
Tulokset valmistuneet
5.6.2025
Tiivistelmä
Hyvän hanketyön anatomia -tuotteella tuetaan korkeakoulujen TKI-hanketyöntekijöitä, edistetään heidän välistään vuorovaikutusta ja sitä kautta lisätään hankkeiden vaikuttavuutta. Podcasteista, korttipakasta, webinaarista ja artikkeleista koostuva sisältökokonaisuus tuo tutkitusta tiedosta kiteytetyt parhaat hanketyön käytänteet selkeällä ja käytännönlähteisellä tavalla laajemman yleisön käyttöön. Tuote nojautuu työelämän ja hanketyön olemassa olevaan tutkimus- ja kokemustietoon.
Hankkeen vastuuhenkilö
Jenni Viljanen
Tiedote
Mistä on hyvät hankkeet tehty? Hyvän hanketyön anatomian oivallukset hanketyön tekeville
5.6.2025Tiivistelmä
Hyvän hanketyön anatomia -viestintätuotteella tuetaan korkeakoulujen TKI-hanketyöntekijöitä, edistetään heidän välistänsä vuorovaikutusta ja lisätään hankkeiden vaikuttavuutta. Tuotteen sisältökokonaisuus tuo tutkitusta tiedosta kiteytetyt parhaat hanketyön käytänteet selkeällä ja käytännönlähteisellä tavalla esille. Viestintätuote soveltuu myös muille projektityön ammattilaisille. Tavoitteena on parantaa hanketiimien vuorovaikutusta ja projektien vaikuttavuutta käytännönläheisten työkalujen (korttipakka, podcastit, artikkelit, webinaaritallenne) avulla. Viestintätuote on saatavilla avoimilla lisensseillä. Päämääränä on auttaa yhä useampia hankkeita saavuttamaan tavoitteensa ja tavoitteensa ja tuottamaan vaikuttavia tuloksia.
Tausta
Hankkeen taustalla oli havainto, että korkeakoulujen hanketyössä korostuvat tiimien vuorovaikutus, psykologinen turvallisuus ja tunnetaidot, mutta näihin ei ole tarjolla riittävästi tukea. Hanketiimit rakentuvat usein eri organisaatioista ja vaihtuvat hankkeen aikana, mikä vaikuttaa työn sujuvuuteen ja tuloksiin. Hankkeessa tuotiin esiin hanketyötä tekevien ja tutkimustiedon avulla vinkkejä ja oivalluksia, jotka tukevat inhimillistä pääomaa ja parantavat hanketyön vaikuttavuutta.
Aineisto
Tutkimusaineistona käytettiin työelämän ja hanketyön tutkimus- ja kokemustietoa. Inhimillisen pääoman, empatian ja vuorovaikutuksen teemoihin liittyvä tieto saatiin työelämätutkimuksen tuloksista. Podcastien suunnittelussa hyödynnettiin hanketiimin kokemuksia, Laurean henkilöstölle tehtyä kyselyä (ei hankkeen budjetista), Työsuojelurahaston ja muiden työelämätutkimuksen julkaisuja. Keskustelukorttipakka sekä julkaisut pohjautuvat podcasteissa esiin tulleisiin teemoihin.
Menetelmät
Inhimillinen pääoma vaikuttaa organisaation toimintaan ja tulokseen. Se mahdollistaa yksilöiden, organisaatioiden ja muiden yhteisöjen tarkoituksenmukaisen toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen. Toimiva vuorovaikutus perustuu yhteisymmärrykseen ja luottamukseen, joiden saavuttamisessa tarvitaan tunnetaitoja. Palvelumuotoilua sovelletaan palvelujen ja liiketoiminnan kehittämisessä. Sitä voi hyödyntää myös sisältöjen suunnittelemisessa. Muotoiluajattelun keskiössä on aina ihmislähtöisyys.
Tulokset
Viestintätuotteeseen kuuluu podcast-sarja, julkaisuja, webinaari ja keskustelukortit sekä webinaaritallenne. Podcast-sarjassa seurataan hankkeen elinkaarta vaihe vaiheelta. Jaksojen aiheita ovat mm. innostus, vuorovaikutus, tunteet, psykologinen turvallisuus sekä DEI. Keskustelukorttipakka tarjoaa konkreettisia työkaluja alkuvaiheen tiimiytymiseen, innostuksen ylläpitämiseen sekä hankkeen sujuvaan päättämiseen. Artikkelit ja blogitekstit tarjoavat syvällisempää analyysia hankkeen aiheista.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Kaikki aiheet kietoutuvat vahvasti vuorovaikutuksen, arvostavan kohtaamisen, dialogisen kuuntelun ja yhteisen ymmärryksen luomisen tärkeyden ympärille. Sisällöissä on hyödynnetty pehmeämpiä arvoja ja näkökulmia kuten inhimillinen pääoma, empatia, DEI ja psykologinen turvallisuus. Viestintätuote skaalautuu laajemmin myös korkeakoulujen TKI-toiminnan ulkopuolelle tarjoamalla työkalut kenelle tahansa tiimeissä, projekteissa tai hankkeissa työskenteleville.