Kielellinen saavutettavuus ja työhyvinvointi
IDLA 2024, International Days of Linguistic Accessibility 2024
Konferenssi
Hanketiedot
Hankenumero
240102
Hakija
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Toteuttaja
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Lisätietoja
Lena Segler-Heikkilä
lena.segler-heikkila@diak.fi
Toteutusaika
16.5.2024 - 17.5.2024
Työsuojelurahaston päätös
12.4.2024
2 800 euroa
Kokonaiskustannukset
7 958 euroa
Tulokset valmistuneet
4.9.2024
Tiivistelmä
International Days of Linguistic Accessibility -seminaari järjestetään 16.-17.5.2024 aiheella “Kielellinen saavutettavuus ja työhyvinvointi”. Seminaaripäivien aikana tarjotaan kommunikaatio-osaamiseen, kielelliseen saavutettavuuteen ja kulttuurienväliseen kommunikaatioon liittyviä esityksiä sekä työpajoja. Eri tutkimusalojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen kertomaan hyvinvointiin, kielenkäyttöön ja vuorovaikutuseettisiin aiheisiin liittyvistä ilmiöistä työpaikalla.
Hankkeen vastuuhenkilö
Lena Segler-Heikkilä
Tiedote
Kielellinen saavutettavuus ja työhyvinvointi
4.9.2024Tiivistelmä
International Days of Linguistic Accessibility (IDLA) järjestettiin Diakin ja Humakin välisenä yhteistyönä 16.-17.5.2024 Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksella aiheella kielellinen saavutettavuus ja hyvinvointi. Seminaarin kohderyhmät olivat alan asiantuntijat, alaa opiskelevat sekä työelämän edustajat, jotka haluavat edistää kielellistä saavutettavuutta organisaatiossaan. Seminaari tarjosi kaikille osallistujille uutta tietoa kielellisestä saavutettavuudesta ja edisti myös uusien kansallisten ja kansainvälisten verkostojen muodostumista. Seminaarin anti auttaa suomalaista työelämää hyödyntämään ihmisten osaamista ja potentiaali heidän kielellisestä taustastaan ja mahdollisista kielellisistä haasteista huolimatta.
Tausta
Kielellisen saavutettavuuden kysymykset liittyvät ihmisen perusoikeuteen ymmärtää ja tulla ymmärretyksi riippumatta hänen kielellisestä taustastaan ja mahdollisista kielellisistä haasteista. Päätavoitteena oli tehdä näkyväksi, että kielen käytön, kielten hyödyntämisen ja vuorovaikutuksen mahdollistamisen keinoja on runsaasti. Ne eivät ole kuitenkaan vielä riittävästi hyötykäytössä. Niiden hyödytäminen työelämässä ja vapaa-ajalla edistävät kielellisten vähemmistöjen inkluusiota hyvinvointia.
Aineisto
Seminaariin osallistui kielellisen saavutettavuuden huippuasiantuntijoita mm. korkeakouluista, yrityksistä ja yhdistyksistä. 16.5. tarjottiin kuusi luentoa englanniksi ja kansainvälisin viittomin, jotka olivat myös kirjoitustulkattuja. Luentojen jälkeen tarjolla oli posteriesityksiä sekä kolme tulkattua työpajaa. 17.5. esiintyi seitsemän luennoitsijaa suomeksi tai suomalaisella viittomakielellä, lisäksi tarjottiin 10 työpajaa rinnakkaissessioina.
Tulokset ja johtopäätökset
IDLA-seminaari toi yhteen alan asiantuntijoita, työelämäedustajia ja opiskelijoita. Seminaarin esiintyjät nostivat esiin kielellisen saavutettavuuden ulottuvuuksia, hyötyä, käyttömahdollisuuksia ja toteutumista yhteiskunnassa. Löytämällä yhteisiä keinoja kommunikoida, toimimalla vuorovaikutustietoisesti ja vuorovaikutuseettisesti kestävällä tavalla sekä kiinnittämällä huomiota omaan vuorovaikutukseen voimme edistää yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia suomalaisessa yhteiskunnassa.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tilaisuus toi esille, että voimme tehdä vielä paljon enemmän edistäksemme keskinäistä ymmärtämistä ja dialogia. Tämä vaatii vuorovaikutusosaamisen ja kielitietoisuuden harjoittelua meiltä kaikilta. Monipuolisin vuorovaikuksellisin keinoin on mahdollista päästä dialogiin, vaikka yhteistä kieltä ei olisikaan.
Aineisto
Loppuraportti Avaa