Itsemääräytyminen työssä oppimisessa suomalaisessa teknologia-alan organisaatiossa ja keskussairaalassa
Väitöskirjastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
240024
Hakija
Sara Keronen
Toteuttaja
Sara Keronen
Lisätietoja
Sara Keronen
sara.e.keronen@jyu.fi
Toteutusaika
1.8.2024 - 31.5.2025
Työsuojelurahaston päätös
6.2.2024
25 000 euroa
Kokonaiskustannukset
25 000 euroa
Tulokset valmistuneet
16.6.2025
Tiivistelmä
Jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen pohjautuva asiantuntijatyö edellyttää yksilötasolla autonomiaa, vastuuta ja vapautta sekä tiimitasolla yhteistyötä, asiantuntijuuden ja osaamisen jakamista sekä yhdessä oppimista kollegoiden kanssa. Oppimisvaatimusten kasvaessa työntekijöiltä odotetaan yhä enemmän halua, kykyä ja kiinnostusta uuden oppimiseen eli vahvaa sisäistä motivaatiota. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan itsemääräytymistä osana työssä tapahtuvaa oppimista ja oppimisen johtamista.
Hankkeen vastuuhenkilö
Sara Keronen
Tiedote
Yhteisöohjautuvuus työssä oppimisessa keskussairaalassa ja teknologia-alan organisaatiossa
16.6.2025Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee yhteisöohjautuvuutta oppimistilanteissa keskussairaalassa ja teknologia-alan organisaatiossa. Aineisto koostuu työntekijöiden haastatteluista (N=56), ryhmäkeskusteluista (N=180min) sekä esihenkilöiden päiväkirjoista (N=29). Aineistot analysoitiin hyödyntämällä sisällönanalyysiä, vuorovaikutuksen analyysiä ja fenomenografista analyysiä. Yhteisöohjautuvuus oppimistilanteissa ilmenee sosiaalisena, jaettuna ja vuorovaikutuksellisena ilmiönä tiimitasolla. Yhteisöohjautuvuus edellyttää yksilötason autonomiaa ja aloitteellisuutta, että kollektiivisia käytäntöjä, mitkä kohdistuvat työntekijöiden psykologisten perustarpeiden täyttämiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä kehitettäessä yhteisöohjautuvuutta.
Lähtökohdat
Kompleksiset työtehtävät edellyttävät työntekijöiltä yhä enemmän kykyä työskentelyä joustavasti osana erilaisia tiimejä. Tutkimus pohjautuu työssä oppimisen, itsemääräämisteorian, valmentavan johtamisen ja itseohjautuvien tiimien viitekehyksiin. Tutkimus tarkastelee itsemääräytymistä ja sen taustalla olevia psykologisia perustarpeita kollektiivisesta näkökulmasta, yhteisöohjautuvuutena työssä oppimisessa. Tutkimus tuottaa ymmärrystä yhteisöohjautuvuuden ilmiöstä ja rakentumisesta.
Aineisto
Tutkimuksen kontekstit olivat teknologia-alan organisaatio ja keskussairaala. Tutkimuksessa hyödynnetty empiirinen aineisto koostuu työntekijöiden haastatteluista (N=56), ryhmäkeskusteluista (N=180min) sekä esihenkilöiden päiväkirja-aineistosta (N=29). Molemmissa organisaatioissa työtä voidaan luonnehtia tietointensiiviseksi työksi, mikä edellyttää työntekijöiltä jatkuvaa oppimista ja oman osaamisen kehittämistä sekä esihenkilöiltä tukea oppimiselle.
Menetelmät
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa kohteena on kaksi tapausta, keskussairaala ja teknologia-alan organisaatio. Työntekijöiden haastattelut kerättiin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Ryhmäkeskusteluaineiston keräämisessä sovellettiin fokusryhmähaastattelun periaatteita ja aineisto analysoitiin hyödyntämällä vuorovaikutuksen analyysiä sekä sisällönanalyysiä. Päiväkirja-aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä.
Tulokset ja johtopäätökset
Tulosten mukaan yhteisöohjautuvuus ilmenee oppimistilanteissa sosiaalisena, jaettuna ja vuorovaikutuksellisena ilmiönä tiimitasolla sekä edellyttää yksilötason autonomiaa ja aloitteellisuutta että yhteisöllisiä ja kollektiivisia käytäntöjä. Yhteisöohjautuvuuden rakentumisessa keskeistä on sosiaalinen vuorovaikutus, jonka avulla yhteisöohjautuvuuden taustalla olevat psykologiset perustarpeet voidaan täyttää. Keskeistä on tiettyyn tiimin yhteiseen toimintaan sitoutuminen ja motivoituminen.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimus luo ymmärrystä yhteisöohjautuvuudesta jatkumona itsemääräytymiselle. Tutkimus määrittelee yhteisöohjautuvuutta oppimisen kontekstissa. Yhteisöohjautuvuus on keskeinen lähtökohta oppimiselle ja työskentelylle tietointensiivisessä työssä. Tuloksia voidaan hyödyntää sovellettaessa yhteisöohjautuvuutta sekä kehitettäessä oppimisen ja johtamisen käytäntöjä, jotka huomioivat motivaation ja oppimisen taustalla olevat psykologiset perustarpeet, autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden.