Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä (JoKo)
Tutkimus
Hanketiedot
Hankenumero
200324
Hakija
Jyväskylän yliopisto
Toteuttaja
Jyväskylän yliopisto
Lisätietoja
Kaija Collin
kaija.m.collin@jyu.fi
Toteutusaika
1.1.2021 - 31.12.2022
Työsuojelurahaston päätös
10.11.2020
135 000 euroa
Kokonaiskustannukset
217 198 euroa
Tulokset valmistuneet
13.2.2023
Tiivistelmä
Työelämän tuottamien oppimisvaatimusten kasvaessa organisaatioiden henkilöstö sekä motivoituu että kuormittuu jatkuvasta oppimisesta. Tässä hankkeessa tuotetaan uutta ymmärrystä kestävästä työssä oppimisesta ja sen tukemisesta valmentavan lähijohtamisen keinoin. Hankkeessa hyödynnetään johtajien ja työntekijöiden kuvauksia, keskusteluja ja kokemuksia sekä toteutetaan lähijohtajille suunnattu interventio teknologia, turvallisuus ja terveydenhuollon aloilla.
Hankkeen vastuuhenkilö
Kaija Collin
Tiedote
Kestävän oppimisen ja sen johtamisen avulla hyvinvointia työhön
13.2.2023Tiivistelmä
JoKo-hankkeen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työn kontekstissa tapahtuvasta oppimisesta ja sen kestävyydestä. Lisäksi tavoitteena oli löytää konkreettisia toimia ja keinoja kestävän oppimisen tukemiseksi ja johtamiseksi. Hankkeessa oli mukana kolme organisaatiota, jotka edustivat tekno-
logia-, turvallisuus-, ja terveydenhuollon aloja. Tutkimushanke toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena eri vaiheissa, joissa kerättiin tutkimusaineistoa muun muassa haastatteluin ja oppimispäiväkirjoin. Hankkeessa toteutettiin myös ryhmävalmennus, jonka tavoitteena oli lisätä lähijohtajien ymmärrystä aikuispedagogiikasta, työssä oppimisesta, aikuisten oppimisesta ja lähijohtajan merkityksestä ja roolista oppimisen tukijana.
Lähtökohdat
Jatkuvan työssä oppimisen ja kehittymisen vaatimus sekä motivoi että uuvuttaa työntekijöitä. JoKo-hankkeen tavoiteena oli lisätä ymmärrystä kestävän oppimisen mallin, aikuisten oppimisen teorian ja valmentavan johtamisen viitekehyksen avulla työssä tapahtuvasta oppimisesta ja sen vaatimuksista. Kestävä oppiminen kytkeytyy hankkeessa opitun siirrettävyyteen ja jatkuvuuteen sekä oppimisen ja hyvinvoinnin yhteyteen tuottaen uutta tietoa oppimisen kestävyydestä ja sen tukemisesta työssä.
Aineisto
Joko-hankkeen tutkimuskontekstit olivat sairaala, poliisin ennalta estävä yksikkö ja ICT- alan organisaatio Pinja Oy. Tutkittavat kontekstit ja organisaatiot ovat valikoituneet tutkimuksen ja kehittämisen yhteistyötahoiksi niiden ajankohtaisuuden ja tutkimiemme ilmiöiden vuoksi. Näitä ovat terveydenhuollon johtamisongelmat ja SOTE-uudistus kuin teknologia-alan johtamisrakenteiden haasteet. Poliisin työtä tutkittiin erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ennakoidaksemme.
Menetelmät
Hankkeen ensimmäisessä aineistonkeruuvaihessa tutustuttiin kohdeorganisaatioiden henkilöstöön vierailemalla organisaatioissa ja kerättiin haastatteluaineisto (N= 87). Toisessa vaiheessa toteutettiin ryhmävalmennus, jossa tuotettiin kehittämishankesuunnitelmat ja oppimispäiväkirja-aineisto. Keräsimme palautetta valmennuksesta ja oppimisesta ryhmäkeskustelujen, kirjallisen palautteen ja loppuseminaarin avulla. Aineistoja analysoitiin mm. sisällön- keskustelu -ja temaattisen analyysin keinoin.
Tulokset ja johtopäätökset
Hanke tuotti suoraan suomalaiseen työelämään sovellettavaa ymmärrystä, kuvatessaan kestävää oppimista työssä 1) kokonaisvaltaisena yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotasoilla liikkuvana prosessina, jonka seurauksia tulee ymmärtää osaamisen lisäksi myös
hyvinvoinnin näkökulmista, 2) lähijohtamisen ja työympäristön myötä tuettavana ilmiönä ja 3) kestävään oppimiseen jatkuvuuteen, ajallisuuteen ja siirrettävyyteen kiinnittyvänä ilmiönä.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Työssä tapahtuvan oppimisen jatkuvuus ja kestävyys ovat Covid-pandemian myötä osoittautuneet työpaikoilla merkittäviksi sekä tukea ja johtamista edellyttäviksi ilmiöiksi. Erityisesti oppimisen ja hyvinvoinnin kiinteä yhteys ja oppimisprosessien siirrettävyyden ja jatkuvuuden tarve työn kontekstissa osoittautui uudeksi ja jatkotutkimusta edellyttäväksi ilmiöksi. Hankkeen havaintoja kestävän oppimisen tärkeydstä ja sen tukemisen välttämättömyydestä voi hyödyntää missä tahansa työssä.
Aineisto
Kaija Collin, Soila Lemmetty, Marianne Jaakkola & Sara Keronen. Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä.
Loppuraportti. Jyväskylän yliopisto. 2023.
ISBN 978-951-39-9474-7 (PDF)
URN:ISBN:978-951-39-9474-7
DOI: 10.17011/jyureports/2023/18
ISSN 2737-0046 Avaa
Soila Lemmetty, Marianne Jaakkola ja Kaija Collin. Jatkuva työssä oppiminen – Lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia. .TT-julkaisu jatkuvasta oppimisesta. Avaa
Soila Lemmetty, Kaija Collin. Co-Occurrence of Sociocultural Elements and Self-Direction in Learning Situations: A Police Organization Case Study. Adult Learning artikkeli Avaa
Soila Lemmetty, Kaija Collin. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Oppikirja.
ISBN 978-951-39-9442-6 (painettu)
ISBN 978-951-39-9443-3 (PDF)
ISSN 1238-8025 Avaa
Juha Vilpas. Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä. Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 2022.
Aino-Maria Malin & Sini Lahti.Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta. Aikuiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 2022. Avaa
Annamaria Lumiala. There is no short-cut for sustainable workplace learning: Conceptions from Finnish police supervisors . Master’s thesis in adult education. Department of education. University of Jyväskylä. 2022.
Avaa
Linnea Saari. Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 2021. Avaa