Monialainen harjoittelu edistää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden potilaslähtöisyysosaamista

9th International Nurse Education Conference, 27.10 - 30.10.2024 Singapore Expo, Singapore.

Hanketiedot

Hankenumero
240422

Hakija
Anna Makkonen

Toteuttaja
Anna Makkonen

Lisätietoja
Anna Makkonen
annaevm@uef.fi

Toteutusaika
27.10.2024 - 30.10.2024

Työsuojelurahaston päätös
6.11.2024
1 200 euroa

Kokonaiskustannukset
2 036 euroa

Tulokset valmistuneet
14.11.2024

Tiivistelmä

Tulevaisuudessa monialainen yhteistyö ja potilaslähtöisyys ovat merkittäviä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen osaamisalueita työelämässä. Esitys kuvaa tutkimustietoa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden monialaisessa harjoittelussa saavutetusta yhteistyö- ja potilaslähtöisyysosaamisesta. Tuloksia peilataan The Picker Instituutin ihmiskeskeisen hoidon periaatteisiin. Aihe on merkityksellinen opiskelijoiden potilaslähtöisyysosaamisen kehittämisen ja työelämätarpeen näkökulmasta.

Hankkeen vastuuhenkilö

Anna Makkonen

Tiedote

Potilaslähtöisyysosaaminen sote-alan opiskelijoiden monialaisessa harjoittelussa

14.11.2024

Tiivistelmä

Esitykseni kuvasi kirjallisuuskatsauksen tuloksia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden potilaslähtöisyysosaamisesta monialaisessa kliinisessä harjoittelussa. Tulokset esittivät, että monialainen harjoittelu edistää opiskelijoiden osaamista erityisesti potilaan tarpeiden kokonaisvaltaisessa arvioinnissa sekä tiedon jakamisen osa-alueilla. Monialaisuusosaaminen ja potilaslähtöisyys ovat tärkeitä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen osaamisalueita työelämässä. Näitä taitoja on merkityksellistä oppia sosiaali- ja terveysalan todellisessa ympäristössä, jossa opiskelijan vastuunotto ja yhteistyön käytänteet tulevat eri tavalla esille, verrattuna monialaiseen simulaatioon tai muuhun pedagogiseen koulutusinterventioon.

Tausta

Kansainvälinen hoitoalan koulutuksen konferenssi (NETNEP 2024) toi esille ajankohtaista tutkimustietoa ja näkökulmia tulevaisuuden koulutuksen visioihin. Tavoitteena oli esitellä monialaisen harjoittelun merkitystä opiskelijoiden potilaslähtöisyysosaamisessa ja verkostoitua alan kouluttajien ja opettajien kanssa sekä saada näkökulmia hoitotyön koulutuksen ajankohtaisiin teemoihin.

Aineisto

Tutkimus oli kartoittava kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona olivat alkuperäisartikkelit (N=15). Kirjallisuushaku tehtiin systemaattisesti neljään eri tietokantaan, mukaan valikoitujen tutkimusten laatu arvioitiin käyttäen Joanna Briggs Instituutin (JBI) laadunarviointikriteeristöjä, ja tiedonhakuprosessi raportoitiin JBI-ohjeiden mukaisesti.

Tulokset ja johtopäätökset

The Picker Instituten ihmiskeskeisen hoidon periaatteisiin nähden esille nousi tuloksissa tehokas potilaan tarpeiden mukainen hoito, potilaan osallisuus jaetussa päätöksenteossa, sujuva vuorovaikutus sekä tiimin jäsenten, että potilaan kanssa, nopea hoitoon pääsy, potilaan arvojen kunnioittaminen, sekä turvallinen hoitoympäristö sisältäen sosio-ekonomisten tekijöiden huomioinnin hoidossa. Monialainen harjoittelu edistää opiskelijoiden potilaslähtöisen hoidon osaamista monipuolisesti.

Uutuusarvo ja sovellettavuus

Esitys toi esille uutta näkökulmaa monialaisen harjoittelun merkityksestä opiskelijan potilaslähtöisyysosaamiseen ja herätti myös keskustelua harjoittelumallin implementoinnista harjoittelupaikoille. Harjoittelumallin kehittäminen vaatii yhteistyötä koulutusorganisaation sekä sosiaali- ja terveysalan palveluita järjestävän tahon kanssa. Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen tulee vastata työelämän osaamistarpeisiin monialaisen yhteistyö- ja potilaslähtöisyysosaamisen edistämiseksi.

Aineisto

Konferenssiesitys Avaa