Opettajien äänihäiriöiden yhteydestä koulurakennuksia koskeviin tekijöihin
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
118197
Hakija
Hanna Vertanen-Greis
Toteuttaja
Hanna Vertanen-Greis
Lisätietoja
Hanna Vertanen-Greis
hanna.m.vertanen@utu.fi
Toteutusaika
20.7.2018 - 15.8.2018
Työsuojelurahaston päätös
12.6.2018
1 050 euroa
Kokonaiskustannukset
2 050 euroa
Tulokset valmistuneet
15.8.2018
Tiivistelmä
Väitöskirjaani liittyvä osatyö opettajien äänihäiriöiden ja koulujen sisäilmaston laadun välisestä yhteydestä on hyväksytty esitettäväksi Indoor Air 2018 -konferenssissa. Monitieteinen konferenssi järjestetään 23.-27.7.2018 Philadelphiassa (PA), USAssa. Tavoitteena on arvioida opettajien itsearvioitujen äänihäiriöiden yhteyttä niihin koulujen sisäilmaston laatuun liittyviin tekijöihin, joista on raportoitu koulujen terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastuksissa. Näitä tekijöitä ovat mm. homeen haju ja kosteusvaurio. Terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastukset ovat lakisääteisiä, ja niiden tavoitteena on mm. tunnistaa terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä. Ne voivat siten olla mahdollinen tutkimuskäyttöön soveltuva resurssi, myös arvioitaessa koulujen sisäilmaston laadun yhteyttä opettajien kokemiin äänihäiriöihin.
Hankkeen vastuuhenkilö
Hanna Vertanen-Greis
Tiedote
Koulujen sisäilmaston ja opettajien äänihäiriöiden välistä yhteyttä tutkitaan
15.8.2018Tekeillä oleva väitöstutkimus tutkii opettajien äänihäiriöitä, niiden haastetta työkyvylle ja yhteyttä koulujen sisäilmastotekijöihin.
Tohtorikoulutettava Hanna Vertanen-Greis on tutkinut Turun yliopistolle tekeillä olevassa väitöstutkimuksessaan, onko opettajien äänihäiriöillä yhteyttä koulujen terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastuksissa raportoituihin tekijöihin. Näitä tekijöitä ovat mm. homeen haju, kosteusvaurio, muu terveyshaitta ja siivoustaso.
Tarkastustulosten ja äänihäiriöiden yhteys vaihtelee
Vertanen-Greisin tutkimuksen tuloksien mukaan yhteys opettajien äänihäiriöiden ja tarkastuskertomuksissa raportoitujen tekijöiden välillä ei ole selvä.
– Äänihäiriöiden ja raportoitujen kosteusvaurioiden välillä löytyi yhteyttä. Sen sijaan raportoitu homeen haju ei ollut yhteydessä opettajien äänihäiriöihin, hän kertoo.
Opettajan äänihäiriöihin voi vaikuttaa myös rakennuksen sisäilman lisäksi useita muita tekijöitä, kuten äänen jatkuva kuormitus. Lisäksi tarkastukset perustuvat aistinvaraiseen arvioon. Koulut ovat sokkeloisia rakennuksia, joissa vaurioiden havaitseminen voi olla haasteellista erityisesti silloin, jos esitiedot ovat puutteelliset.
Tutkimuksessa oli mukana 320 opettajaa, jotka työskentelivät 50 koulussa eri puolilla Suomea.
Sisäilmalla vaikutusta oppimiseen
Vertanen-Greis kertoi tutkimuksensa tuloksista posteriesityksessä sisäilmastotutkimuksen Indoor Air 2018 -konferenssissa. Yhdysvaltain Philadelphiassa 23.–27.7.2018 järjestetty tapahtuma on alan tärkein kansainvälinen konferenssi.
– Koulujen tutkimista pidetään mielenkiintoisena ja haastavana, sillä koulurakennukset ovat sokkeloisia ja toisaalta sisäilmastolla on vaikutusta oppimiseen, hän kertoo.
Työsuojelurahasto rahoitti Vertanen-Greisin osallistumista konferenssiin matkastipendillä.
Väitöstutkimus valmistuu arviolta vuonna 2020.
Toimittaja
Camilla Ukkonen
Aineisto
Hanna Vertanen-Greis, Eliisa Löyttyniemi, Jukka Uitti, Tuula Putus.
Voice Disordersin Teachers and Indoor Air Quality of School Buildings. https://www.tsr.fi/https://www.tsr.fi/documents/20181/1361304/118197-posteri-Posteri.pdf
. Posteri.