Opettajien käsityksiä prosessialan opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
200020
Hakija
Sari Tappura
Toteuttaja
Sari Tappura
Lisätietoja
Sari Tappura
sari.tappura@tuni.fi
Toteutusaika
5.4.2020 - 8.4.2020
Työsuojelurahaston päätös
4.2.2020
750 euroa
Kokonaiskustannukset
1 305 euroa
Tulokset valmistuneet
21.8.2020
Tiivistelmä
Prosessiteollisuus on turvallisuuskriittinen toimiala, jossa työntekijöiltä edellytetään korkeaa turvallisuusosaamisen tasoa. Prosessinhoitajia koulutetaan ammatillisissa oppilaitoksissa, ja ammatillisen koulutuksen reformissa korostetaan työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Turvallisten työskentelytapojen oppiminen on tärkeä osa opiskelua, jotta prosessialan työpaikkojen edellyttämä turvallisuusosaaminen on riittävällä tasolla opiskelijan siirtyessä työelämään. Aiemmassa osatutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden osaamistarpeita työelämä näkökulmasta. Tämän osatutkimuksen tavoitteena on selvittää prosessialan opettajien käsityksiä opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta. Opettajien käsityksiä selvitettiin haastatteluilla (n=7) hankkeessa mukaan olevissa viidessä oppilaitoksessa, joissa koulutetaan prosessialan opiskelijoita. Tulosten tulkinnassa hyödynnettiin aiemmassa osatutkimuksessa tuotettua viitekehystä (opiskelijoiden osaamistarpeet). Haastateltujen opettajien käsitysten mukaan suurin osa tunnistetuista osaamistarpeista on opiskelijoille melko helppoja saavuttaa. Opettajien käsitysten mukaan opiskelijoille on vaikeaa erityisesti osaaminen liittyen tuotantoprosessiin, korkean riskin tehtäviin, toimintaan poikkeus- ja hätätilanteissa, omien taitojen tunnistamiseen sekä ennakoivaan ajatteluun. Opiskelijoilta edellytetään tuotantoprosessien ymmärtämistä, tilannetietoisuutta ja kokonaisuuksien hahmottamista voidakseen toimia turvallisesti prosessiteollisuudessa.
Hankkeen vastuuhenkilö
Sari Tappura
Tiedote
Opettajien käsityksiä prosessialan opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta
21.8.2020Tiivistelmä
Prosessialan opiskelijoilta edellytetään työelämässä korkeaa turvallisuusosaamista. Tämä on NuPro-hankkeen (TSR-hanke 117303) osatutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää prosessialan opettajien käsityksiä opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta. Opettajien käsityksiä selvitettiin haastatteluilla (n=7) hankkeessa mukaan olevissa viidessä oppilaitoksessa. Tuloksia tulkittiin NuPro-hankkeessa tuotetun viitekehyksen (opiskelijoiden osaamistarpeet) avulla. Opettajien käsityksen mukaan opiskelijoille on vaikeaa erityisesti riskien tunnistaminen sekä toiminta poikkeus- ja hätätilanteissa. Opiskelijoilta edellytetään tuotantoprosessien ymmärtämistä, tilannetietoisuutta ja kokonaisuuksien hahmottamista voidakseen työskennellä prosessiteollisuudessa.
Tausta
Tilaisuuden tarkoituksena oli esitellä NuPro-hankkeen osatuloksia, mutta tilaisuus peruuntui. NuPro-hankeen tulosten julkaisu on tarpeen tutkimustulosten raportoimiseksi, julkaisemiseksi ja esittelemiseksi turvallisuusalan kansainväliselle asiantuntija- ja tiedeyhteisölle. Osatutkimuksen tulokset ja artikkelin keskeinen sisältö julkaistiin suomeksi hankkeen loppuraportissa.
Aineisto
NuPro-hankkeessa selvitettiin opiskelijoiden osaamistarpeita työelämä näkökulmasta. Tämän osatutkimuksen tavoitteena oli selvittää prosessialan opettajien käsityksiä opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta. Opettajien käsityksiä selvitettiin haastatteluilla (n=7) hankkeessa mukaan olevissa viidessä oppilaitoksessa, joissa koulutetaan prosessialan opiskelijoita. Tulosten tulkinnassa hyödynnettiin aiemmassa osatutkimuksessa tuotettua viitekehystä (opiskelijoiden osaamistarpeet).
Tulokset ja johtopäätökset
Haastateltujen opettajien käsitysten mukaan suurin osa tunnistetuista osaamistarpeista on opiskelijoille melko helppoja saavuttaa. Opettajien mukaan opiskelijoille on vaikeaa erityisesti osaaminen liittyen tuotantoprosessiin, korkean riskin tehtäviin, toimintaan poikkeus- ja hätätilanteissa, omien taitojen tunnistamiseen sekä ennakoivaan ajatteluun. Opiskelijoilta edellytetään prosessialan töissä tuotantoprosessien ymmärtämistä, tilannetietoisuutta ja kokonaisuuksien hahmottamista.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimus tuottaa uutta tietoa prosessialan opiskelijoiden turvallisuusosaamisesta ja työelämävalmiuksista. Prosessinhoitajia koulutetaan ammatillisissa oppilaitoksissa, ja ammatillisen koulutuksen reformissa korostetaan työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Turvallisten työskentelytapojen oppiminen on tärkeä osa opiskelua, jotta prosessialan työpaikkojen edellyttämä turvallisuusosaaminen on riittävällä tasolla opiskelijan siirtyessä työelämään.