Opettajien melun kokemus joustavissa ja perinteisissä oppimisympäristöissä
Tutkimus
Hanketiedot
Hankenumero
210300
Hakija
Turun ammattikorkeakoulu Oy
Toteuttaja
Turun yliopisto
Lisätietoja
Jenni Radun
jenni.radun@turkuamk.fi
Toteutusaika
1.3.2022 - 31.12.2024
Työsuojelurahaston päätös
14.10.2021
92 000 euroa
Kokonaiskustannukset
141 673 euroa
Tulokset valmistuneet
27.3.2025
Tiivistelmä
Melu on kouluissa työturvallisuusriski opettajille. Opettajien altistumista melulle uusissa joustavissa oppimisympäristöissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka näissä melu koetaan usein perinteisiä luokkia häiritsevämmäksi. Tämä tutkimus tarkastelee koulujen akustisten ympäristöjen suhdetta opettajien altistumiseen ja kuormittumiseen melusta vertaillen joustavia oppimisympäristöjä perinteisiin. Menetelminä ovat kysely opettajille, akustiikka- ja melumittaukset sekä tilojen kartoitus.
Hankkeen vastuuhenkilö
Jenni Radun
Tiedote
Avoimien oppimisympäristöjen ongelmina eivät ole korkeat äänitasot vaan häiriöt
27.3.2025Tiivistelmä
Opetushenkilökunta oli tyytymättömämpi ympäristöönsä joustavissa kuin suljetuissa oppimistiloissa, vaikka toiminnanaikaiset äänitasot olivat joustavissa tiloissa matalampia kuin suljetuissa. Aikaisemmat tutkimukset eivät juurikaan ole lähestyneet opetushenkilökunnan kokemuksia joustavissa ja suljetuissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli päästä kiinni opetushenkilökunnan kokemuksiin (kysely N=361) ja toiminnanaikaiseen äänialtistukseen joustavissa ja suljetuissa oppimisympäristöissä sekä tarkastella niiden huoneakustisia ratkaisuja. Tutkimus tarjoaa näkemyksen suomalaisten peruskoulujen oppimistiloihin ja opetushenkilökunnan kokemukseen niistä määritellen ongelmakohtia ja ratkaisukeinoja.
Kerro hankkeen käynnistämisen lähtökohdat, teoriatausta, uutuusarvo ja tavoitteet.
Joustavien opetustilojen sanotaan tarjoavan mahdollisuuden toteuttaa monipuolisempaa toimintaa, mutta samalla niitä on kritisoitu melun ja häiriöiden määrästä. Opetushenkilökunnan näkökulmasta asiaa ei kuitenkaan ole tutkittu tarpeeksi laajalla määrällisellä aineistolla, jossa samaan aikaan olisi huomioitu niin ympäristön mittaus kuin opettajien kokemus.
Aineisto
Aineistona oli tutkimuskoulujen kaikille opettajille ja koulunkäyntiavustajille lähetetty kysely, johon saatiin 361 opetustyöntekijän vastaukset. Lisäksi 20 tutkimuskoulussa neljässä tilassa mitattiin huoneakustiikka sekä viiden työpäivän ajan seurattiin toiminnanaikaisia äänitasoja. Huoneakustiikka mitattiin yhteensä 61 suljetusta ja 22 avoimesta tilasta.
Menetelmät
Tutkimukseen valittiin peruskouluja, joista noin puolessa (N=10) oli joustavia oppimistiloja ja puolessa (N=11) pääasiassa perinteisiä suljettuja luokkahuoneita. Tilat ja tilojen käyttö selvitettiin rehtorien haastatteluilla sekä kierroksilla kouluissa. Eri tilatyyppeihin liittyviä vastauksia ja tilojen toiminnanaikaisia äänitasoja verrattiin tilastollisin menetelmin. Huoneakustisia mittauksia verrattiin suomalaisiin ohjearvoihin.
Tulokset ja johtopäätökset
Verrattuna perinteisiin oppimisympäristöihin joustavissa oppimisympäristöissä oltiin tyytymättömämpiä yleisesti ympäristöön ja erityisesti ääniympäristöön ja ilman raikkauteen. Nämä erot eivät heijastuneet hyvinvointiin. Toiminnan aikaiset äänitasot olivat kuitenkin alhaisemmat avoimissa kuin perinteisissä oppimisympäristöissä. Opetushenkilökuntaa ei häiritse melutaso, vaan häiriöt. Avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä pitää kiinnittää huomiota ryhmän ulkopuolelta tuleviin häiriöihin.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Aiemmin ei ole tarkasteltu opetushenkilökunnan kokemusta ja äänialtistusta joustavista oppimistiloista määrällisesti yhtä suurella aineistolla. Kouluissa pitää kiinnittää huomiota oppimistiloissa työskentelevän ryhmän ulkopuolelta tulevien häiriöiden minimoimiseen. Yhdessä tilassa pitäisi olla samanaikaisesti vain yhden tyyppistä toimintaa. Erityisesti kulkureitteihin ja viereisten ryhmien toimintaan pitää kiinnittää huomiota joko jakamalla tilaa tai suunnittelemalla toimintaa.
Aineisto
Jenni Radun, Turun ammattikorkeakoulu, Jukka Keränen, Turun ammattikorkeakoulu, Sanna Rantanen, Turun yliopisto.
Joustavien ja suljettujen oppimistilojen vertailu opetushenkilökunnan näkökulmasta: kokemus, äänialtistus ja huoneakustiikka. Loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 306. Turun ammattikorkeakoulu. 2024.
ISBN 978-952-216-884-9 (pdf)
ISSN 1459–7764 (elektroninen)
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-884-9 Avaa
Julkaisuluettelo Avaa
Sisäilmastoseminaariartikkeli Avaa
Internoise-artikkeli Avaa