Rajanylitykset ja ekspansiivinen oppiminen asiantuntijaorganisaatioissa: Esimerkkeinä kolme Muutoslaboratoriota
ISCAR congress, International Society for Cultural-Historical Activity Research, 27.-30.8.2024 Rotterdam, Alankomaat
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
240187
Hakija
Sakari Hyrkkö
Toteuttaja
Sakari Hyrkkö
Lisätietoja
Sakari Hyrkkö
sakari.hyrkko@helsinki.fi
Toteutusaika
27.8.2024 - 30.8.2024
Työsuojelurahaston päätös
31.5.2024
900 euroa
Kokonaiskustannukset
1 325 euroa
Tulokset valmistuneet
9.9.2024
Tiivistelmä
Esitys lisää ymmärrystä rajojen ylittämisestä osana työelämän kehittämistä asiantuntijaorganisaatioissa. Esitys vertailee kolmessa suomalaisessa organisaatiossa toteutettuja Muutoslaboratorio-kehittämishankkeita rajojen tunnistamisen ja ylittämisen näkökulmasta. Pidän esityksen kansainvälisessä ISCAR-kongressissa Rotterdamissa, jossa kotimaiset työelämän kehittämishankkeet asettuvat dialogiin kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian viimeisimmän kansainvälisen huippututkimuksen kanssa.
Hankkeen vastuuhenkilö
Sakari Hyrkkö
Tiedote
Suomalaisten organisaatioiden rajoja käsittelevä tutkimushanke esillä ISCAR-kongressissa
9.9.2024Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä rajojen ylittämisestä osana työelämän ekspansiivista oppimista. Tutkimuskohteina oli kolme suomalaista asiantuntijaorganisaatiota: harjoittelukoulu, sairaalan lasten ja nuorten hoitoyksikkö sekä yliopistojen yrittäjyysyhteisö. Esitys esitteli näissä toteutettuja, Muutoslaboratorio-menetelmää hyödyntäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Muutoslaboratorioiden aikana rajoja tunnistettiin ja niitä pyrittiin ylittämään. Tutkimuksessa havaittiin, että organisaatiorajat voivat toimia muutoksen ja yhteisöllisen oppimisen mahdollistajina: kaikissa tutkimuskonteksteissa rajojen ylittäminen johti uuden toimintamallin luomiseen. Tämä on erityisen tärkeää työelämässä tapahtuvan jatkuvan oppimisen kannalta.
Tausta
ISCAR-kongressiin osallistumisella oli kaksi keskeistä tavoitetta: 1. Kotimaisen työelämän tutkimuksen ja erityisesti Helsingin yliopistossa kehitetyn Muutoslaboratorio-menetelmän pääseminen esille kansainvälisellä foorumilla ja tuominen dialogiin muiden keskeisten työelämän tutkimussuuntausten kanssa; ja 2. Verkostoituminen kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian tutkijoiden kanssa, uuden oppiminen ja kehittyminen tutkijana.
Aineisto
Tutkimus käsittelee rajojen ylittämistä osana työelämässä tapahtuvaa ekspansiivista oppimista. Sen teoreettismetodologisena lähtökohtana on kulttuurihistoriallinen toiminnan teoria sekä ekspansiivisen oppimisen teoria ja sen sovellukset rajatutkimukseen. Tutkimusmenetelmänä on Muutoslaboratorio-menetelmä, jota hyödyntäen tutkimusaineisto on tuotettu kolmessa kotimaisessa asiantuntijaorganisaatiossa. Aineistona toimii kussakin kontekstissa fasilitoidut kuusi Muutoslaboratorio-kokousta.
Tulokset ja johtopäätökset
Kaikissa kolmessa kontekstissa rajoja tunnistettiin ja niitä pyrittiin ylittämään. Ekspansiivisen oppimisen, erityisesti analysointi- ja mallintaminen-tekojen, myötä osallistujat loivat organisaatioilleen uudet toimintamallit, joiden avulla tunnistettuja rajoja kyettiin ylittämään. Organisaatiorajat toimivat siten muutoksen ja yhteisöllisen oppimisen mahdollistajina. Monia organisaatioita ja toimintajärjestelmiä käsittäville tutkimushankkeille on kasvava tarve työelämän monimutkaistuessa.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkija tutustui tilaisuudessa työelämän ja organisaatiorajojen tutkijoihin ympäri maailman, joista monet hyödyntävät Muutoslaboratorio-menetelmää tai jotakin sen sovellusta. Taustakeskusteluista nousi uusia ajatuksia tutkimuksen jalostamiseksi sekä mahdollisten jatkotutkimusten rikastamiseksi. Kongressiin osallistumisen hyödyt suomalaiselle työelämälle näkyvät erityisesti pitkällä aikavälillä työelämän kehittämisen menetelmien ajankohtaisuutena ja entistä parempana vaikuttavuutena.
Aineisto
Konferenssiesitys Avaa