Seiso välillä -valkokangaskampanja

Hanketiedot

Hankenumero
115414

Hakija
Työterveyslaitos

Toteuttaja
Työterveyslaitos

Lisätietoja
Satu Lehtinen
satu.lehtinen@ttl.fi

Toteutusaika
1.12.2015 - 31.3.2016

Työsuojelurahaston päätös
17.11.2015
38 000 euroa

Kokonaiskustannukset
50 022 euroa

Tulokset valmistuneet
31.3.2016

Tiivistelmä

Seiso välillä -tiedotuskampanja on napakka toimintakehotus. Nostamme istumatyöläiset ylös tuoleistaan hauskalla tavalla. Tuotamme 40 sekuntia kestävän tietoiskun, jossa kehotamme ihmisiä nousemaan välillä seisomaan. Kampanja toteutetaan valtakunnallisena valkokangaskampanjana elokuvateattereissa.

Valkokangaskampanjalla tavoitamme istumatyöläiset, myös heidät, joita on haastavaa saada kiinnostumaan työterveydestä, kuten nuoret miehet.

Tuemme valkokangaskampanjaa Työterveyslaitoksen omissa kanavissa: YouTube, Twitter, Instagram, Facebook, Työpiste-verkkolehti ja verkkopalvelu. Haastamme ihmisiä mukaan osallistumaan seisomishaasteeseen ja jakamaan omia ideoitaan istumisen vähentämiseksi.

Tutkimusten valossa istuminen näyttäytyy samankaltaisena terveysriskinä kuin tupakointi. Istuminen on haitaksi erityisesti tuki- ja liikuntaelimistölle sekä sydämelle ja verenkierrolle. Säännöllinenkään vapaa-ajan liikunta ei riitä ehkäisemään runsaan istumisen terveyshaittoja.

Istumisen haittoihin voi vaikuttaa helposti nousemalla välillä ylös tuolista ja välttämällä istumista aina kun voi. Seisomisen hyviä terveysvaikutuksia ovat mm. seuraavat: Vireys paranee. Lihakset aktivoituvat. Energiaa palaa. Verenkierto ja aineenvaihdunta vilkastuvat.

Istumisen haittojen ja seisomisen terveysvaikutusten tietäminen ei kuitenkaan ole sama kuin toimiminen. Siksi tarvitsemme kampanjan, joka muistuttaa asiasta ja innostaa ihmisiä toimimaan.

Lisää tietoa löytyy osoitteesta www.ttl.fi/seisovalilla.

Hankkeen vastuuhenkilö

Satu Lehtinen

Tiedote

Istumatyöläinen: Ahteri ylös penkistä!

31.3.2016

Työterveyslaitoksen Seiso välillä -tiedotuskampanja nosti
hauskasti Suomen istumatyöläisiä tuoleistaan. Viesti oli selvä:
Vaikka jaloittelu on helppoa ja ilmaista, työtuolista nousu edistää
hyvää terveyttä tuntuvasti. Kampanjassa keskityttiin
elokuvateattereihin ja sosiaaliseen mediaan.

 

Seiso välillä -kampanjan tärkeimmät saavutukset ovat
valkokankailla levitetty tietoisku ja sosiaalisessa mediassa
toteutettu osallistava viestintä.

Istumisen vähentämisen valkokangaskampanja näkyi Finnkinon ja
Bio Rexin elokuvateattereissa 5.–23. helmikuuta 2016. Tuolloin
nähtiin Seiso välillä – voit paremmin, joka on 42-sekuntinen
tietoisku. Sen laativat Satu Lehtinen,
Jukka Viskari ja Flik Media Group

 

Tietoisku näkyi valtakunnallisesti kaikissa aikuiskohderyhmän
elokuvissa. Valkokangastietoisku tavoitti 327 434 silmäparia,
mikä ylitti tavoitteen. Finnkinosta todetaan, että kampanja herätti
kiinnostusta erilaisuudellaan, reippaudellaan ja selkeällä
viestillä.

Tuoli yhtä paha kuin tupakka

 

Tutkimusten mukaan istuminen on samankaltainen terveysriski kuin
tupakointi. Istuminen haittaa erityisesti tuki- ja
liikuntaelimistöä sekä sydäntä ja verenkiertoa.

 

Edes säännöllinen vapaa-ajan liikunta ei ehkäise runsaan
päivittäisen istumisen aiheuttamia terveyshaittoja. Seisominen
parantaa vireyttä, aktivoi lihaksia, polttaa energiaa sekä
vilkastuttaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa.

 

Moni tietää istumisen haitat, mutta vain toiminta ratkaisee. Siksi
Työterveyslaitos teki osallistavan kampanjan, jossa ihmiset itse
tuottivat sisältöä ja saivat ohessa hyödyllistä työergonomiatietoa.

Kampanja haastoi somekisailuihin

 

Sosiaalisessa mediassa tukikampanja alkoi jo lokakuussa 2015.
Tukikampanja haastoi ihmisiä ja yrityksiä sekä toimimaan että
jakamaan kampanjan sisältöjä ja omia kokemuksia.

Sähköinen kirje kampanja-aineiston hyödyntämisestä lähti yli 6
000 toimijalle. Kirjeessä houkuteltiin ihmisiä laittamaan
työpaikkansa intraan eli sisäisille internetsivuille YouTube-video
Työntekijä joka rakasti tuoliaan. Video muistuttaa seisomisen
tärkeydestä mieleenpainuvasti.

 

Jukka Viskari ja Satu Lehtinen laativat Twitteriin, Facebookiin,
Instagramiin ja YouTubeen 12 kilpailua. Niissä etsittiin
esimerkiksi parhaita #SeisoVälillä-vinkkejä, -värssyjä ja
-puhekuplia.

Aineistoja ja videokilpailun tuloksia voi edelleen käyttää  (

www.ttl.fi/seisovalilla).

Jopa nuoret ja miehet katsoivat

 

Kampanja puhutteli erityisesti toimistotyöntekijöitä.
Facebook-tilastoista näkyy, että video ja tietoisku tavoittivat
etenkin nuoret ja miehet. Juuri heitä terveysviestintä ei yleensä
tavoita. Facebookin Seiso välillä -päivityksiä katsoi 43 277
ihmistä.

 

Twitterissä toimintakehotus #SeisoVälillä sai maaliskuun loppuun
mennessä yli 536 000 näyttöä, niistä 400 000 muualta kuin
Työterveyslaitoksen sisällöistä.

 

Muun muassa Tukes, Tekes, Trafi, VTT, Tela, Etera,
Maahanmuuttovirasto, Veritas, Aktia, Finnair, Oulun kaupunki,
Tampereen kaupunki ja Selkäliitto haastoivat toisiaan tai
vastasivat haasteisiin.

Napakka viesti puri

 

Työterveyslaitoksen internetsivuilla näkyi kampanjan videon ja
leffatietoiskun lisäksi jumppavideoita, blogikirjoituksia,
artikkeleita, kilpailuja ja vinkkejä pepun nostamiseen.
Työpiste-verkkolehdessä julkaistiin aiheesta artikkeleita.

 

Työsuojelurahasto tuki onnistunutta kampanjaa. Viestin selkeys
ratkaisi onnistumisen. Viesti on napakka, ja sen sanomaan on helppo
yhtyä.

 

Vaikka kampanja päättyi, sosiaalisessa mediassa
#SeisoVälillä-hashtag näkyy yhä monin tavoin.

Toimittaja
Hannu Kaskinen

Aineisto

Video Youtubessa  Työntekijä, joka rakasti tuoliaan Leffaversio, jonka kesto 0:41 ja pidempi versio, 1:08. https://www.youtube.com/watch?v=n2WcqdALQiE&index=2&list=PLl3oX734gdW8jkeQ1iENUUEn3luLgl4Wf

Aineistoja ja videokilpailun tuloksia voi edelleen käyttää  www.ttl.fi/seisovalilla. https://www.tsr.fi/group/sisallonsyotto/http:www.ttl.fi/seisovalilla