SOL palveluprosessin uudistaminen ja tarvittavien ICT-välineiden kehityksen koordinointi
Kehittämisavustus
Hanketiedot
Hankenumero
114467
Hakija
SOL Palvelut Oy
Toteuttaja
SOL Palvelut Oy
Lisätietoja
Riitta Sirviö
riitta.sirvio@sol.fi
Toteutusaika
15.10.2014 - 15.4.2015
Työsuojelurahaston päätös
29.10.2014
22 500 euroa
Kokonaiskustannukset
45 000 euroa
Tulokset valmistuneet
15.4.2015
Tiivistelmä
Hankkeessa rakennetaan SOLi:lle uudistetut palveluprosessit, joiden avulla pystytään tuottavasti toteuttamaan asiakkaille Monipalvelua, löydetään tehtävälle työlle nopeasti oikea tekijä ja parannetaan työntekijöiden työn mielekkyyttä.
Uudistettuihin prosesseihin liittyy välttämättömiä ICT-tukivälineitä, joiden käyttöönotto koordinoidaan prosessikehityksen rinnalla. Tarpeelliset ICT-välineet ovat työntekijöiden OmaSOL-käyttöliittymä ja Palvelukeskuksen järjestelmät taustapalveluksi asiakkaille ja työntekijöille. Prosessien ja ICT-järjestelmähankkeiden yhteensovittamiseen käytetään SOLille suunniteltua ICT-kokonaisarkkitehtuurimallia.
Työssä viedään käytäntöön tutkimuksia palveluprosessin kehittämisestä, käyttöliittymätutkimuksesta, työntekijöiden ja asiakkaiden toiveista Monipalvelulle, sekä tietotyöratkaisujen ja kokonaisarkkitehtuurin tutkimuksista. Työn tulokset ovat käytettävissä huhtikuussa 2015. Hankkeen ulkopuolisena asiantuntijana toimii Leena Kanerva Erica Partners Oy:stä.
Hankkeen vastuuhenkilö
Riitta Sirviö
Tiedote
Keskitettyä voimantuottoa palveluihin
15.4.2015SOL Palvelut Oy rakennutti Hämeenlinnaan
Aurinkovoimala-palvelukeskuksen. Kun samalla uusittiin
toimintamallit ja niihin räätälöitiin tietojärjestelmät, SOL pystyy
toimittamaan Monipalvelu-konseptinsa eli palvelujensa lippulaivan
kaikille asiakkailleen.
Työsuojelurahaston tukemassa kehittämishankkeessa ohjausryhmä
koostui SOL-yksikköjen liiketoimintajohdosta. Kehittämistä johti
Erica Partners Oy:stä
Leena Kanerva, joka sovelsi palveluprosessin
kehittämismalli -tutkimusta.
Aurinkovoimala-nimi kertoo, että keskus on asiakas- ja
henkilöstötoimintojen keskeinen voimantuottaja. Aurinkovoimalassa
on otettu käyttöön ensi vaiheen tietojärjestelmät, ja seuraavat
askeleet on suunniteltu.
Yhteinen suunnittelu sai väen mukaan
SOL-organisaatio sitoutettiin yhteisesti suunnittelemalla ja
tiedottamalla. Toimintaprosessit suunniteltiin kunkin palvelulinjan
kanssa, ja pääluottamusmiesten kanssa käsiteltiin hankkeen
tavoitteet ja toteutusvaiheet.
Aurinkovoimalan käynnistäminen näkyy selvimmin
asiakaspalvelutyössä. Jokainen asiakaspalvelupisteen työntekijä
otettiin keskusteluihin mukaan jo toteutuksen alussa.
Mittarit todistavat hyvää
Hankkeen onnistumisen arviointiin oli kehitetty mittarit.
Hälytysjärjestelmän käyttöönoton, tilan rakentamisen ja henkilöstön
perehdytykset mittarit osoittavat onnistumista.
Henkilöstösuhdetietojen käyttö palvelukeskuksessa lykkääntyi, kun
tietojärjestelmiä ei saatu yhteensopiviksi aikataulun
mukaisesti.
Aurinkovoimalan työntekijöille luotiin oma koulutusohjelma,
jossa yhdistetään SOLin omaa koulutusorganisaatiota ja ulkoisia
asiantuntijoita. Sekä työntekijät, että liiketoimintajohto
arvostavat Aurinkovoimalaa ja uusia toimintaprosesseja.
Toimittaja
Hannu Kaskinen
Aineisto
Loppuraportti SOL palveluprosessin uudistaminen ja tarvittavien ICT-välineiden kehityksen koordinointi. Avaa