Stockmann kulttuurimatka
Kehittämisavustus
Hanketiedot
Hankenumero
200436
Hakija
Stockmann Oyj Abp
Toteuttaja
Muutostaito Oy
Lisätietoja
Riikka Mattila
riikka.m.mattila@stockmann.com
Toteutusaika
15.9.2020 - 30.6.2021
Työsuojelurahaston päätös
9.10.2020
22 000 euroa
Kokonaiskustannukset
44 000 euroa
Tulokset valmistuneet
10.8.2021
Tiivistelmä
Stockmann haluaa kehittää toimintaansa ja vahvistaa asiakaskeskeistä ja arvolähtöistä toimintaa. Muutoksen yhtenä edellytyksenä on, että henkilöstö kokee olevansa tässä muutoksessa keskeinen tekijä eikä ainoastaan muutosten kohde. Hankkeen tarkoituksena on osallistaa koko henkilöstö mukaan oman työn ja koko yhtiön toiminnan kehittämiseen asiakkaan parhaaksi.
Hankkeen vastuuhenkilö
Riikka Mattila
Tiedote
”Tunne joka kestää” - osallistava kehitysprosessi kulttuurin muutoksen tukemiseksi
10.8.2021Tiivistelmä
Hankkeen tärkein tavoite oli Stockmannin asiakaskeskeisen kulttuurin vahvistaminen koko organisaatiossa. Henkilöstö haluttiin osallistaa ja valtuuttaa pohtimaan mitä asiakaskeskeinen toiminta jokaisen työssä tarkoittaa käytännössä ja viemään muutoksia omaan työhön. Tätä muutosta edesauttamaan kehitettiin lähijohdolle fasilitointiboxi -konsepti, jonka avulla käytännön työstäminen tapahtui. Korona-ajan haasteista huolimatta hanke onnistui hyvin ja tulokset näkyvät Stockmannin avainmittareissa.
Lähtökohdat
Hankkeen lähtökohtana oli Stockmannin haasteellinen liiketoiminnan tilanne. Keskeinen kehitystoimenpide Stockmannin tilanteessa oli tunnistaa tärkeimmät asiakasryhmät ja palvella heitä entistä paremmin. Tähän asiakaskeskeisen kulttuurin rakentamiseen haluttiin mobilisoida koko henkilöstö. Kumppaniksi valittiin Muutostaito Oy ja tavoitteena oli rakentaa uudenlainen työtapa muutoksen viemiseksi arkeen. Malli perustuu työyhteisön kehittämisen, sisäisen motivaation ja dialogin tutkimuksiin.
Kohderyhmät
Hankkeen kohderyhmä oli koko Stockmannin henkilöstö Suomessa eli kaikki Stockmannin toiminnot.
Menetelmät
Hankkeessa rakennettiin fasilitointiboxi -konsepti, jonka sisältönä oli asiakasymmärryksen parantaminen ja asiakaskeskeisen toiminnan vahvistaminen. Käytännössä boxi sisältää täsmäohjeet ja välineet tähän tarkoitukseen järjestetyn tiimin työpajan ja jatkoprosessin toteuttamiseksi esimiehen johdolla. Vastaavaa tällä tavalla tuotteistettua konseptia ei ole aikaisemmin toteutettu Stockmannilla tai muualla Suomessa tässä laajuudessa. Tätä ideaa voi jatkohyödyntää tuottamalla siihen uutta sisältöä.
Vaikuttavuus
Hankkeen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta on seurattu hankkeen aikana toteutetuissa ”välipeleissä” sekä hankkeen lopussa toteutetussa päätöstyöpajassa. Tilaisuuksissa jaettiin onnistumisia ja kerrottiin uusista tekemisen tavoista. Lisäksi hankkeen tulokset näkyvät positiivisesti kehittyneissä avainmittareissa.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Hankkeessa syntyi uudenlainen asiakaskeskeisen toiminnan fasilitointi konsepti. Syntynyttä perusajatusta voidaan hyödyntää jatkossa myös muilla työpaikoilla sekä asiakaskeskeisen toiminnan kehittämisessä ja sisältöä muokkaamalla myös muilla alueilla. Tärkeää on, että lähijohto/esimiehet saavat uusia työkaluja oman johtamistyönsä tueksi ja henkilöstö pääsee osallistumaan oman työyhteisönsä kehittämiseen.
Aineisto
Sabina Ågren-Hellman, Muutostaito Oy, Riikka Mattila, Stockmann Oyj. Stockmann: ”Tunne joka kestää” – osallistava kehitysprosessi kulttuurimuutoksen tukemiseksi. Loppuraportti. 29.06.2021
Avaa