Suorituskyvyn ja työkuorman hallinta turvallisuuskriittisten alojen etulinjan työryhmissä. Case: nopeiden työveneiden ohjaamotyöskentely
Väitöskirjastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
240034
Hakija
Mikko Lehtimäki
Toteuttaja
Mikko Lehtimäki
Lisätietoja
Mikko Lehtimäki
mikko.lehtimaki@netikka.fi
Toteutusaika
1.10.2024 - 15.9.2025
Työsuojelurahaston päätös
6.2.2024
20 000 euroa
Kokonaiskustannukset
20 000 euroa
Tulokset valmistuneet
6.11.2025
Tiivistelmä
Adaptiiviseen turvallisuusajatteluun perustuvassa väitöstutkimuksessa tuotetaan tietoa miehistöjen suorituskyvyn ja työkuorman hallinnan tukemiseksi erityisesti nopeiden työveneiden ohjaamotyöskentelyssä. Tutkimustulosten avulla edistetään inhimillisten tekijöiden ymmärrystä sekä kehitetään työturvallisuutta ja operaatiotehokkuutta kohdealalla, huomioiden tiedon hyödyntäminen myös suurempien alusluokkien operoinnissa ja muissa turvallisuuskriittisissä toimintaympäristöissä.
Hankkeen vastuuhenkilö
Mikko Lehtimäki
Tiedote
Väitöstutkimuksesta tietoa inhimillisten tekijöiden hallintaan nopeiden työveneiden merenkulussa
6.11.2025Tiivistelmä
Väitöskirjani tavoitteena oli tutkia inhimillisten tekijöiden (HF Human Factors) hallintaa nopeiden työveneiden ohjaamotyöskentelyssä. Tutkimuksessa hyödynnettiin erityisesti HF Tool -konseptia (Teperi, 2012) ja laajasti HF-tietoa turvallisuuskriittisiltä aloilta. Neljässä osatutkimuksessa käytettiin dokumenttianalyysia, havainnointia, kyselyitä ja haastatteluita. Tutkimusten tulosten mukaan kohdealalla on kehittymismahdollisuuksia inhimillisten tekijöiden hallinnassa sekä systeemisen suorituskyvyn sekä turvallisuuden tukemisessa. Uuden tiedon avulla voidaan kehittää esimerkiksi vaaratapahtumien tutkintaa, miehistöjen kompetensseja, mentaalisen työkuorman hallintaa sekä merenkulun organisaatioiden taustatasojen toimintaa.
Lähtökohdat
Miehistöjen suorituskyvyn ja turvallisuuden tukemiseksi on tarvittu uutta tietoa. Turvallisuusajattelu on perustunut alalla liiaksi yksilökeskeiseen, reaktiiviseen ja negatiivisiin tekijöihin keskittyvään Safety I -näkökulmaan, eikä inhimillisiä tekijöitä ole hyödynnetty ennakoivasti ja systeemisesti. Tutkimuksen uutuusarvo liittyy modernimman Safety II -ajattelun edistämiseen sekä suorituskyvyn ja operaatioturvallisuuden tukemiseen inhimillisiä tekijöitä hyödyntämällä.
Aineisto
Osatutkimuksissa I-IV hyödynnettiin: (I) raportteja nopeiden työveneiden ohjaamotyöskentelyn vaaratapahtumista sekä Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuustutkintoja vuosilta 2009-2021, (II) käyttäytymismallien aiempia taksonomioita, inhimillisiä tekijöitä jäsentäviä konsepteja, merenkulun organisaatioiden dokumentteja, tutkimuksen I dataa, säädöksiä sekä havainnointiaineistoja, (III) kyselyjä, haastatteluja, havainnointia ja työkuorman mittausdataa, (IV) kyselydataa.
Menetelmät
Väitöskirjassa hyödynnettiin kattavasti HF Tool -konseptia (Teperi, 2012), inhimillisten tekijöiden jäsentämiseen. Tietoa analysoitiin laadullisilla ja määrällisillä menetelmillä. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen aineisto- ja menetelmätriangulaatiota, jonka avulla varmistettiin mahdollisimman korkeatasoinen tulosten validiteetti eri tutkimusvaiheissa. Osatutkimusten tuloksia hyödynnettiin aina seuraavissa tutkimusvaiheissa, joka mahdollisti ehjän väitöskirjakokonaisuuden tavoittelun.
Tulokset ja johtopäätökset
Väitöskirjassa luotiin edellytyksiä turvallisuuden ja systeemisen suorituskyvyn kehittämiselle turvallisuuskriittisellä nopeiden työveneiden merenkulun erikoisalalla. Tutkimus lisäsi ymmärrystä inhimillisten tekijöiden ennakoivan hallinnan välttämättömyydestä ja hyödyistä kohdealan sosioteknisessä toimintajärjestelmässä. Väitöskokonaisuus edisti siirtymistä Safety I -paradigmasta modernin turvallisuustieteen kokonaisvaltaiseen Safety II -ajatteluun (Hollnagel, 2014).
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimus osoitti konkreettisesti, mihin inhimillisiin tekijöihin on kiinnitettävä huomiota, jotta systeemistä suorituskykyä ja operaatioturvallisuutta voidaan kehittää nopeiden työveneiden ohjaamotyöskentelyssä. Tutkimuksessa määriteltiin yksityiskohtaisesti kompetenssit ja käyttäytymismallit, jotka edeltävät korkeatasoista suorituskykyä ohjaamoissa.
Aineisto
Tiivistelmä Avaa