Tiimit ja turvallisuuden rakentuminen ja kehittäminen sote- ja opetusaloilla (Tiitu)
Tutkimus
Hanketiedot
Hankenumero
210042
Hakija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Toteuttaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Lisätietoja
Pirjo Aura
pirjo.aura@haaga-helia.fi
Toteutusaika
1.9.2021 - 20.6.2023
Työsuojelurahaston päätös
27.4.2021
87 000 euroa
Kokonaiskustannukset
145 010 euroa
Tulokset valmistuneet
8.8.2023
Tiivistelmä
Sote- ja opetusaloilla koetaan turvattomuutta. Tiitu hanke tutkii emotionaalisen, psykologisen ja fyysisen turvallisuuden rakentumista, niitä estäviä ja edistäviä tekijöitä sekä niiden kehittämistä sote- ja opetusalojen tiimeissä ja esimiestyössä. Aiemman KaPu-hankkeen (190111) tuloksista tiimien ja vertaisilta saatu tuki oli merkittävä. Tiitu hanke toteutetaan monimenetelmäisesti yhdistäen biometristä vuorovaikutustutkimusta narratiivisiin ja toimintatutkimuksellisiin lähestymistapoihin.
Hankkeen vastuuhenkilö
Pirjo Aura
Tiedote
Ammatillinen tiimityö - Uusia näköaloja oppivan ja turvallisemman tiimin kehittämiseen
8.8.2023Tiivistelmä
TIITU-hankkeessa tutkimme psykologisen, emotionaalisen ja fyysisen turvallisuuden rakentumista sekä niitä estäviä ja edistäviä tekijöitä sote- ja opetusalojen tiimeissä ja esihenkilötyössä. Hankkeessa kehitettiin samalla myös kyseisten tiimien turvallisuutta edistäviä käytäntöjä aitojen tiimikokousvideointien, eläytymismenetelmäkyselyjen sekä yhteistoiminnallisten menetelmien avulla. Kyseessä oli siis samanaikaisesti tutkimus- ja kehittämishanke. Mukana oli neljä organisaatiota ja 40 osallistujaa. Hanke tuotti aikaisempaa laaja-alaisempaa ja syvällisempää tietoa tiimien turvallisuudesta sekä loi mallin ja kuvakortit tiimien konkreettiselle kehittämistyölle. Näitä voidaan soveltaa muillekin aloille ja työelämän kehittämiseen.
Kerro hankkeen käynnistämisen lähtökohdat, teoriatausta, uutuusarvo ja tavoitteet.
Psykologisesta turvallisuudesta on vähän monimenetelmäistä tutkimusta, jossa tutkitaan ja kehitetään samanaikaisesti todellisten tiimien toimintaa. TIITU:ssa yhdistimme biometristä vuorovaikutustutkimusta eläytymismenetelmäiseen ja toimintatutkimukselliseen lähestymistapaan.
Näin saimme psykologisesta turvallisuudesta laaja-alaisemman ja syvällisemmän kokonaiskuvan. Mahdollistimme samalla tiimeille omakohtaisen osallistumisen sekä oman yhteisön reflektoinnin, visioinnin ja kehittämisen.
Aineisto
Aineisto kerättiin neljästä suomalaisesta opetus- ja sote-alan organisaatiosta. 1. osio: neljän tiimikokouksen videoinnit, niitä reflektoivat videot, osallistujien tiimi- turvallisuus- ja tunnekokemukset sekä tunnereaktioiden analyysi iMotionsin AFFDEX-algoritmilla (N=20). 2. osa: kirjalliset eläytymismenetelmävastaukset (N=36) ja niiden analyysi, 3. osio: toimintatutkimukselliset kehittämistilaisuudet, niiden nauhoitteet, muistiinpanot ja niiden analyysit (N=40).
Menetelmät
Tutkimme tiimikokouksia ja osallistimme tiimit niitä koskevien tulosten reflektointiin. Tutkimme tiimikokousten tunnereaktioita, vuorovaikutusta sekä osallistujien tunne,- tiimi-, ja turvallisuuskokemuksia. Tiiminvetäjät osallistuivat esihenkilötoimintaansa koskeviin sparrauskeskusteluihin. Eläytymismenetelmällisten tarinoiden avulla tutkimme turvallisuuden toteutumisen esteitä ja edellytyksiä. Yhteistoiminnallisten menetelmien kautta tiimit pääsivät kehittämään työyhteisönsä toimintaa.
Tulokset ja johtopäätökset
Kaikissa menetelmissä korostuivat tiimin positiivisen vuorovaikutuksen, keskinäisen tuen, yhteisen ideoinnin ja tiedonmuodostuksen sekä yhdessä luotujen toimintatapojen ja pelisääntöjen merkitys psykologista turvallisuutta lisäävinä tekijöinä. Tiimin ja kokousten funktioiden kirkastaminen olisi tärkeää, sillä ne ovat yllättävän usein tiimiläisille epäselviä. Jokaisen tiimin kehittämisessä tulisi kuitenkin lähteä tiimikohtaisista tarpeista käsin yleisten suositusten sijaan.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Monimenetelmäinen lähestymistapa turvallisuuteen tuotti syvällisen ja laaja-alaisen aineiston.
Tutkimuksen kytkeminen suoraan todellisten tiimien kehittämiseen paljasti todellisten tiimien ja työyhteisöjen turvallisuuteen liittyviä vahvuuksia ja kipupisteistä eikä vain niin sanottuja yleisiä listoja tai suosituksia. Luomaamme mallia ja kuvakortteja voidaan käyttää kaikilla aloilla tiimi- ja työyhteisölähtöiseen, konkreettiseen kehittämiseen.
Aineisto
Gjerstad Eevastiina, Nyberg Crister, Otonkorpi-Lehtoranta Katri & Raatikainen Eija. Ammatillinen tiimityö. Uusia näköaloja oppivan ja turvallisemman tiimin kehittämiseen. Loppuraportti. Haaga-Helia, Metropolia. 2023.
Haaga-Helia julkaisut 17/2023
ISBN 978-952-7474-45-7
ISSN 2342-2939 Avaa
Julkaisuluettelo Avaa
Eija Raatikainen & Katri Otonkorpi-Lehtoranta. Psykologista turvallisuutta tukeva työkulttuuriEsteet ja edellytykset opetus- ja sosiaalialalla. Aikuiskasvatuslehti. Joulukuu 2023. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/130393/89962