Tulevaisuuden työelämätaidot, jatkuva oppiminen ja hyvinvointi
Väitöskirjastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
220368
Hakija
Terhi Nissinen
Toteuttaja
Terhi Nissinen
Lisätietoja
Terhi Nissinen
terhi.nissinen@helsinki.fi
Toteutusaika
1.3.2023 - 31.12.2023
Työsuojelurahaston päätös
29.11.2022
12 000 euroa
Kokonaiskustannukset
12 000 euroa
Tulokset valmistuneet
3.9.2024
Tiivistelmä
Työn muokkaamisen strategioilla on mahdollista oppia tasapainottamaan työtä, jotta emme uupuisi jatkuvien muutosten, vaatimusten ja suuren työkuorman alle. Työn muokkaaminen ei vaadi paikallista sopimista tai muutoksia työehtosopimuksiin ja siksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää nopeasti hyvinvoinnin ja työstä palautumisen parantamiseksi sekä työtapojen ja koulutuksen kehittämiseksi. Stipendikauden aikana viimeistelen osatutkimusten julkaisuprosessit ja kirjoitan väitöskirjan yhteenvedon.
Hankkeen vastuuhenkilö
Terhi Nissinen
Tiedote
Työn muokkaaminen on työelämätaito
3.9.2024Tiivistelmä
Tutkimus tuo kokonaisuudessaan uutta tietoa työn muokkaamisen suhteesta työhyvinvoinnin muuttujiin; työn imu, työholismi ja stressi sekä työn merkityksellisyyteen liittyviin tekijöihin: palveleva johtajuus, reflektiivis-yhteisöllinen episteeminen ajattelutapa (R-Y) sekä työn merkityksellisyys. Aineisto perustuu kyselytutkimukseen, jota lähestytään sekä muuttuja- että henkilösuuntauneesta tutkimusasetelmasta. Tuloksia voidaan soveltaa laaja-alaisesti työelämän kehittämisohjelmien yhteydessä, työelämän toimintakulttuurin uudistamisessa, työhyvinvoinnin strategisessa kehittämisessä, sairauspoissaolojen vähentämisessä ja kestävän työssä oppimisen tukemisessa.
Lähtökohdat
Työelämää tulee uudistaa, jotta ihmiset eivät uuvu muutospaineen ja suuren työkuorman alle. Työn muokkaaminen ei vaadi paikallista sopimista tai muutoksia työehtosopimukseen. Siksi tutkimuksen tuloksia työn muokkaamisesta voidaan hyödyntää työpaikoilla nopeasti hyvinvoinnin ja työstä palautumisen parantamiseksi sekä työtapojen ja koulutuksen kehittämiseksi. Teoriataustana tutkimuksessa on JD-R teoria (Demerouti ym., 2001) sekä resurssipohjainen työn muokkaamisen malli (Tims & Bakker, 2010).
Aineisto
Ensimmäisen ja toisen osatutkimuksen kohteena oli kolmen erilaisen julkisen sektorin työntekijät (kunta- ja valtio) (N=200). Osallistujat edustivat useita eri julkisen alan ammatteja, kuten opettajia, sihteereitä, erityisasiantuntijoita ja johtoa sekä työntekijöitä mm. pysäköinninvalvonnasta, ICT-palveluista ja tutkimus- ja kehitysosastolta.
Stipendikaudella tehdyn kolmannen osatutkimuksen kohteena olivat yleissivistävän koulutusalan rehtorit ympäri Suomea (Rehtoribarometri) (N = 459).
Menetelmät
Aineisto kerättiin kyselyotannalla ja analysoinnissa käytettiin sekä muuttuja- että henkilösuuntautuneita menetelmiä. Mittausmallit testattiin konfirmatorisella faktorianalyysillä (CFA). Analyyseissä hyödynnettiin rakenneyhtälömallinnusta (SEM) työn muokkaamisen strategioiden sekä muiden muuttujen välisten yhteyksien tutkimisessa. Latenttia profiilianalyysiä (LPA) hyödynnettiin työn muokkaamisen profiilien muodostamisessa ja BCH-menetelmää profiilien erojen tutkimisessa.
Tulokset ja johtopäätökset
Ihmisiä tulee työssä kannustaa erityisesti työn rakenteellisten voimavarojen etsimiseen ja lisäämiseen. Lisäksi työn vaatimusten minimoiminen tai voimavarojen optimointi tulisi nähdä arvokkaana työtä balansoivana strategiana. Työn muokkaamisen aktiivisuudella ja erilaisten strategioiden yhdistämisellä näyttää olevan tärkeä rooli työhyvinvoinnille. Esimerkiksi, itsensä aktiivisiksi ja yhteistyökykyisiksi kokevat ihmiset (R-Y) näyttäytyvät myös aktiivisina työn imussa olevina työn muokkaajina.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimus tuo uutta tietoa siitä, millaisia työn muokkaamisen yhdistelmiä työntekijät käyttävät, miten nämä eri profiilit eroavat toisistaan ja miten ajatukset oppimisesta tai itsensä kokeminen palvelevaksi johtajaksi on yhteydessä työn muokkaamiseen. Henkilöstöä tulee perehdyttää hyödyntämään työn muokkaamisen strategioita laaja-alaisesti ja samanaikaisesti, koska työtehtäviin tai -kontekstiin liittyvät tekijät vaikuttavat työn muokkaamisen mahdollisuuksiin ja muokkaamisen seurauksiin.
Aineisto
Balancing work life; Job Crafting, Work Engagement, and Workaholism in the Finnish Public Sector Avaa
How Do Job Crafting Profiles Manifest Employees’ Work Engagement, Workaholism, and Epistemic Approach? Avaa
School Principals’ Job Crafting Profiles And Their Differences During The Prolonged COVID-19 Pandemic Avaa
Tiivistelmä Avaa