Työelämäbrändi osana kilpailukyä ja maakuvaa – case Suomi
Matkastipendi
Hanketiedot
Hankenumero
190026
Hakija
Elise Ramstad
Toteuttaja
Elise Ramstad
Lisätietoja
Elise Ramstad
elise.ramstad@gmail.com
Toteutusaika
23.4.2019 - 28.4.2019
Työsuojelurahaston päätös
13.2.2019
1 200 euroa
Kokonaiskustannukset
1 695 euroa
Tiivistelmä
Hyvää työelämää ei ole perinteisesti kytketty osaksi maan kilpailukykyä ja brändityötä. Uusi tutkimus yhdistää teoreettisella tasolla tieteelliset keskustelut koskien hyvää työelämää, maan kilpailukykyä ja brändäystä. Suomessa on pitkään tehty laajassa yhteistyökoalitiossa työelämäbrändityötä osana Työelämä 2020-hanketta. Brändiryhmä on luonut ehdotuksen Työelämäbrändiksi (Alasoini ym. 2016) ja valinnut kolme brändiattribuuttia: osaaminen, turvallisuus ja yhteistyö. Teemoista on tehty laajat kyselyt (ns. Made by Finland) suomalaisille (N=2219) ja ulkomaalaistaustaisille (N=1085) johtajille ja työntekijöille Suomessa, joita vertaillaan tutkimuksessa. Kyselyiden avulla saadaan tietoa siitä, miten eri osapuolten näkemykset eroavat ja mitkä ovat suomalaisen työelämän vahvuudet ja heikkoudet tänä päivänä. Matkastipendi mahdollistaa tutkimustiedon levittämisen ja keskustelun kansainvälisen tiedeyhteisön kanssa. Tuloksia tullaan hyödyntämään mm. Business Finlandissa Talent boost –ohjelmassa ja Invest in Finland –toimintoja houkuteltaessa ulkomaalaisia osaajia ja yrityksiä Suomeen
Hankkeen vastuuhenkilö
Elise Ramstad