Työnantajalähtöisen opettamisen mallista tukea uudenlaiseen työnteonmalliin ja verkostoyhteistyöhön
Kehittämisavustus
Hanketiedot
Hankenumero
230406
Hakija
Helsingin kaupunki
Toteuttaja
Uniikkiura Oy
Lisätietoja
Katri Hyrsky
katri.hyrsky@hel.fi
Toteutusaika
16.10.2023 - 31.5.2024
Työsuojelurahaston päätös
6.10.2023
12 425 euroa
Kokonaiskustannukset
24 850 euroa
Tulokset valmistuneet
9.9.2024
Tiivistelmä
Konepajan lukio aloittaa säännöllisen, kaikki oppiaineet osallistavan työnantajayhteistyön syksyllä 2024. Yhteistyössä opiskelijat toteuttavat työnantajien välittämiä toimeksiantoja opettajien työnjohdon ja opetuksen avulla oppiainesubstanssia hyödyntämällä. Kehittämishankkeessa tunnistetaan ja sanoitetaan työnkuvan muutoksia ja mallinnetaan yhteistyössä opettajien kanssa työnantajalähtöisen opettamisen malli, jonka opettajat ymmärtävät, mihin he voivat sitoutua ja joka on realistinen.
Hankkeen vastuuhenkilö
Katri Hyrsky
Tiedote
Työnantajalähtöisen opettamisen mallista tukea opettajien työnhallintaan ja verkostoyhteistyöhön
9.9.2024Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli tunnistaa ja sanoittaa lukio-opettajien työkuvan muutoksien mahdollisia vaikutuksia työhyvinvointiin opetuksen työelämälähtöisyyden lisääntyessä. Työnkuvien lisäksi työn toimintaympäristö ja vuorovaikutuksellisuus muuttuvat. Opettaja toimii erilaisissa rooleissa. Kehittämistyön aikana hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä tunnistettiin, kartoitettiin ja sanoitettiin yhteistyössä opettajien ja johdon kanssa.
Lähtökohdat
Konepajan lukio aloittaa lukio-osaamista uudella tavalla kehittävän ja hyödyntävän työelämäkumppanuusyhteistyön elokuussa 2024. Yhteistyö on säännöllistä ja toistuvaa. Kumppanuusyhteistyö muuttaa osittain opettajien työnkuvia. Osa opetuksesta sekä oppimisen ohjaamisesta toteutuu työelämässä. Opiskelijan lisäksi opettaja verkostoituu työelämän edustajien kanssa. Muutos haastaa opettajaa muuttamaan tarpeen mukaan toimintatapojaan ja tarkastelemaan työtapojaan ja osaamistaan uusista näkökulmista.
Kohderyhmät
Hankkeen ensisijainen kohderyhmä olivat työelämäyhteistyötä toteuttavat opettajat. Hankkeen tuloksista hyötyvät välilliset kohderyhmät eli johto, opiskelijat, huoltajat ja työelämän edustajat.
Menetelmät
Kehittämistyö lähti liikkeelle opettajien ja johdon yhteisellä työpajalla. Syksyn aikana pidettiin pienempiä opettajatyöpajoja ja järjestettiin kahdenkeskisiä haastattelu- ja keskustelutilaisuuksia opettajien ja johdon kanssa. Näiden tavoitteena oli kirkastaa muuttuvan työnkuvan mahdollisia hyvinvointiriskejä. Lopuksi tulokset koostettiin ja konseptoitiin ja mallia kehitettiin yhteisesti opettajien ja johdon kanssa sekä muotoiltiin sen sisältöä palautteen perusteella.
Vaikuttavuus
Vaikka kehittämishankkeen ensisijainen kohderyhmänä olivat työelämäyhteistyötä tekevät opettajat, hanke oli merkityksellinen myös opiskelijoille, huoltajille ja työelämäkumppaneille. Opettaja tulee toimimaan uudenlaisessa roolissa kaikkien näiden toimijoiden edellä mainittujen tahojen kanssa. Hankkeessa tunnistettiin niihin vuorovaikutustilanteisiin liittyviä hyvinvoinnin kuormitustekijöitä opettajan eri rooleissa.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Lukio-opettajien työelämäyhteistyön vaikutuksia työhyvinvointiin on hyvä tunnistaa ja sanoittaa lisää. Toteutettu konsepti lisää opettajien kykyä ja kiinnostusta kehittää työhyvinvointia proaktiivisesti ja säännöllisesti itsenäisesti tai tiimin kanssa. Työelämäyhteistyön toimivuus lisää työelämän edustajien mahdollisuutta oppia tuntemaan lukio-osaamista, vaikuttaa sen kehittämiseen sekä saada tietoa tulevaisuuden työvoiman laadusta ja saatavuudesta.
Aineisto
Katri Hyrsky, Konepajan lukio, Kaisa Välivehmas, Uniikkiura Oy. Työnantajalähtöisen opettamisen mallista tukea opettajien työnhallintaan ja verkostoyhteistyöhön. Loppuraportti. 2024. Avaa