Työntekijäkokemuksen kehittäminen Kokkolan kaupungissa organisaation muotoiluosaamista kehittämällä
Kehittämisavustus
Hanketiedot
Hankenumero
210453
Hakija
Kokkolan kaupunki
Toteuttaja
Workday Designers Oy
Lisätietoja
Kirsi Rytkönen
kirsi.rytkonen@kokkola.fi
Toteutusaika
17.1.2022 - 30.5.2022
Työsuojelurahaston päätös
31.1.2022
8 241 euroa
Kokonaiskustannukset
16 482 euroa
Tulokset valmistuneet
19.10.2022
Tiivistelmä
Tavoitteena on kehittää positiivista työntekijäkokemusta ja tukea työntekijöiden hyvinvointia tuomalla ihmislähtöisen kehittämisen ajattelutapoja ja menetelmiä osaksi työtä. Lopputuloksena syntyy uusia, parempia organisaation sisäisiä palveluja, sujuvampaa yhteistyötä organisaatiorajojen yli sekä parempaa johtamista (“johtamisen palveluita”) työntekijöille. Toteutus: työpajat, yksilötehtävät, yhteinen keskustelu sekä yhteisöllinen välityöskentely virtuaalisessa Howspace-oppimisympäristössä.
Hankkeen vastuuhenkilö
Kirsi Rytkönen
Tiedote
Parempaa työntekijäkokemusta ja parempia palveluja design-maturiteettia vahvistamalla
19.10.2022Tiivistelmä
Hankkeessa kehitettiin positiivista työntekijäkokemusta ja tuettiin työntekijöiden hyvinvointia tuomalla ihmislähtöisen kehittämisen ajattelutapoja ja menetelmiä osaksi työtä, työntekijöiden muotoiluosaamista lisäämällä. Tavoitteena oli synnyttää uusia, parempia organisaation sisäisiä palveluja, sujuvampaa yhteistyötä organisaatiorajojen yli sekä parempaa johtamista työntekijöille. Muotoiluajattelua voidaan hyödyntää työntekijäkokemuksen kehittämiseen muissakin kunnissa
Lähtökohdat
Hanke käynnistyi tarveperustaisesti kehittämään positiivista työntekijäkokemusta ja tukemaan työntekijöiden hyvinvointia tuomalla ihmislähtöisen kehittämisen ajattelutapoja ja menetelmiä osaksi työtä. Hankkeen tavoitteena oli luoda ihmislähtöisen kehittämisen malli, eli luoda ratkaisukeskeinen, ihmislähtöisen kehittäjän mindset. Tutkimustausta nojautui Ttl prof. Jari Hakasen (et al.) tutkimuksiin työn tuunaamisesta sekä palvelevasta johtajuudesta. Asiantuntijana toimi Workday Designers.
Kohderyhmät
Hankkeessa mukana olevat työntekijät edustivat kattavasti koko Kokkolan kupungin organisaatiota. Mukana oli yhteensä 23 työntekijää sivistystoimen, kaupunkiympäristön sekä konsernihallinto- ja palveluiden vastuualueilta. Hankkeen organisoinnista ja johtamisesta vastasi henkilöstöpalvelut yhdessä toimialajohdon ja kaupungin johtoryhmän kanssa.
Menetelmät
Hanke pohjautui muotoiluprosessiin ja työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen, muotoilun keinoin. Hanke eteni muotoiluprosessia noudattaen tutkimusvaiheesta ongelmamääritykseen, ideointiin sekä prototyyppi- ja testausvaiheisiin. Osallistujat hyödynsivät monipuolisesti muotoilun menetelmiä, kuten luotainta, empaattista haastattelua, havainnointia, luovaa ideointia ja ideoiden prototypointia. Palvelumuotoilun hyödyntäminen työntekijäkokemuksen kehittämisessä on uutta kuntasektorilla.
Vaikuttavuus
Hanke tuotti uusia tai paranneltuja palveluita Kokkolan kaupungin työntekijöille ja kaupunkilaisille. Osallistujien oppimista testattiin kolmella väittämällä (asteikolla 1–5) valmennuksen alussa ja sen loputtua; “Ymmärrän palvelumuotoilun hyötyjä”, “Osaan hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä oman työn kehittämiseen” ja “Voin kehittää omaa työtäni palvelumuotoilun keinoin”. Vastausten keskiarvo nousi aloituksen 3.1:sta lopun 4.0:ään. Design-maturiteetin koettiin lisääntyneen.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Muotoilujattelua voidaan hyödyntää työntekijäkokemuksen kehittämiseen sekä valmennuksen lähestymistapaa design-maturiteetin parantamiseen muissakin kunnissa.