Valitse ilo ja innostus! Sote-alan veto- ja pitovoiman edistäminen ergonomia- ja työturvallisuustietoa levittämällä
Viestintäkampanja
Hanketiedot
Hankenumero
240080
Hakija
Ergomentor Oy
Toteuttaja
Ergomentor Oy
Lisätietoja
Virpi Fagerström
virpi.fagerstrom@ergomentor.fi
Toteutusaika
16.2.2024 - 31.12.2024
Työsuojelurahaston päätös
23.4.2024
35 000 euroa
Kokonaiskustannukset
48 755 euroa
Tulokset valmistuneet
10.1.2025
Tiivistelmä
Valitse ilo ja innostus -kampanjan tekee vastaiskun sote-alan negatiiviseen narratiiviin ja tuo esiin hyviä käytäntöjä, joilla työn fyysistä kuormitusta voidaan vähentää. Kampanja haastaa Kainuun hva:een sote-alan toimijat, yht 4000 hlö, kertomaan omasta työstään positiivisia esimerkkejä somessa ja asiantuntijafoorumeissa, levittää ergonomiatietoa ja hyviä käytäntöjä työkuormituksen hallintaan sekä ylläpitää alan veto- ja pitovoimaa podcastien ja tiedotteiden avulla valtakunnallisesti.
Hankkeen vastuuhenkilö
Virpi Fagerström
Tiedote
Ergonomia- ja työhyvinvointiaiheiset podcastit innostavat tuomaan esiin sote-alan positiivisuutta
10.1.2025Tiivistelmä
”Valitse ilo ja innostus!” -viestintäkampanja vastasi sote-alan negatiiviseen narratiiviin korostamalla alan positiivisia puolia ja levittämällä tietoa ergonomiasta. Kampanja hyödytti sote-alan toimijoita ja hankkeeseen osallistuvia työyhteisöjä, kun he kiinnittivät huomiota alan veto- ja pitovoimatekijöihin sekä nostivat esiin työn positiivisuutta ja ergonomian tärkeyttä. Hankkeessa toteutetut podcastit ja tapahtumat korostivat ergonomian ja työhyvinvoinnin merkitystä sote-alan työntekijöiden jaksamisen tukemisessa. Podcastit ovat vapaasti käytettävissä työhyvinvoinnin ja ergonomian opetusmateriaalina. Yksittäisille työntekijöille ja työyhteisöille podcastit toimivat muistutuksena ergonomia- ja työhyvinvointiasioiden painoarvosta.
Tausta
Kampanjan lähtökohtana oli sote-alan veto- ja pitovoiman heikkous, sillä alalle hakeutuvien määrä vähenee ja poistuvien lisääntyy. Alan kolmoishaasteena ovat väestön ikääntyminen, säästötoimet ja työvoimapula. Kampanjan tavoitteena oli lisätä alalla toimivien tietoisuutta työolojen parantamiseen liittyvistä tutkimuksista ja ergonomiainterventioiden vaikuttavuudesta sekä kannustaa heitä levittämään alan hyviä käytäntöjä ja positiivisia asioista, jotta alan tulevaisuusnäkymät paranisivat.
Aineisto
Kampanjassa hyödynnettiin ajankohtaisia ergonomiatutkimuksia ja levitettiin niiden tuomaan tietoa blogien ja podcastien avulla. Lisäksi kampanjassa kerättiin sote-alan työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä alansa vetovoimatekijöistä. Samalla sote-alan toimijoita kannustettiin levittämään tietoa omista arjen kokemuksista Työilo kiertoon -teemassa. Sote-alan työntekijöitä haastettiin kertomaan, minkä vuoksi he viihtyvät työssään ja miksi he suosittelisivat alaa nuorille.
Tulokset ja johtopäätökset
Työnilo kiertoon -teeman myötä sote-alan ammattilaiset, organisaatiot ja yhteisöt aktivoituivat kertomaan alan positiivisuudesta. Negatiiviselle narratiiville haluttiin tehdä vastaisku ja kertoa alan myönteisistä asioista sosiaalisessa mediassa #valitseilojainnostus -tunnisteen avulla. Ergonomiatiedon levitystä toteutettiin tapahtumien, podcastien ja julkaisujen avulla. Hankkeessa toteutetut julkaisut ovat kaikkien vapaassa käytössä. Linkit podcasteihin ja julkaisuihin löytyvät loppuraportista.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Valitse ilo ja innostus -kampanjan myötä sote-alalla toimivat ja kampanjaan osallistuvat havahtuivat puhumaan myös alansa myönteisistä asioista. Palautteen mukaan moni on kyllästynyt jatkuvaan negatiivisuuteen ja haluaisi siihen muutosta. Kohtaamisissa ihmiset totesivat, että heidän tulisi useammin pysähtyä pohtimaan oman työn, työyhteisön ja alan veto- ja pitovoimatekijöitä, sillä positiivisuus tarttuu. Valitse ilo ja innostus -kampanjan myötä työilo haluttiin laittaa kiertoon!
Aineisto
Ergomentor. Valitse ilo ja innostus! Sote-alan veto- ja pitovoiman edistäminen ergonomia- ja työturvallisuustietoa levittämällä. Loppuraportti. 2024. Avaa