Varhaiskasvatuksen ammattilaisten työhyvinvointia ja alanvaihtoa käsittelevä kansainvälinen tutkimusyhteistyö
Post doc -tutkijavierailustipendi
Hanketiedot
Hankenumero
220201
Hakija
Mari Nislin
Toteuttaja
Mari Nislin
Lisätietoja
Mari Saha
mari.saha@tuni.fi
Toteutusaika
15.1.2023 - 15.7.2023
Työsuojelurahaston päätös
14.6.2022
9 900 euroa
Kokonaiskustannukset
9 900 euroa
Tulokset valmistuneet
19.9.2023
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia ja alanvaihtoa käsittelevän kansainvälisen vertailevan tutkimuksen tekeminen yhdessä alan johtavien asiantuntijoiden kanssa Macquarien yliopistossa. Vierailun aikana analysoidaan ja tuotetaan julkaisuja olemassa olevasta ja osin jakson aikana kerätystä kysely-ja rekisteriaineistosta. Lisäksi tarkoitus on perehtyä paikalliseen varhaiskasvatuskontekstiin yhteistyökumppaneiden verkostojen avulla, mikä on tarpeen vertailututkimuksen kannalta.
Hankkeen vastuuhenkilö
Mari Saha
Tiedote
Työhyvinvointi varhaiskasvatuksen alalla: Organisatoriset tekijät ja alanvaihto
19.9.2023Tiivistelmä
Hanke tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnista ja alanvaihdosta sekä miten organisatoriset tekijät selittävät tätä. Tutkimusaineisto koostuu varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön ja johtajien (n=890) kysely- ja rekisteriaineistosta. Tutkimuksella tuotetaan ajankohtaista tietoa varhaiskasvatusalan työhyvinvoinnista sekä alan veto- ja pitovoiman haasteista. Alustavien tuloksien perusteella henkilöstön hyvinvointia tukee hyvä organisaatioilmapiiri, mutta haasteiksi nouseva työolot ja palkkaus. Uutuusarvon on työhyvinvoinnin ja alanvaihdon tarkastelu suhteessa organisatoriseen toimintaympäristöön, joka varhaiskasvatuksen alan työhyvinvointitutkimuksissa on jäänyt vähemmälle.
Lähtökohdat
Varhaiskasvatusalan henkilöstön jaksaminen ja vaihtuvuus ovat alan merkittäviä haasteita tällä hetkellä. Tämän tutkimuksen tavoite on tuottaa tutkimustietoa, miten organisatoriset tekijät ovat yhteydessä työhyvinvointiin ja alanvaihtoon. Teoreettisena viitekehyksenä sovelletaan Cumming&Wongin (2019) kehittämää mallia, jossa työhyvinvointi nähdään dynaamisena tilana, johon vaikuttavat yksilölliset, työympäristöön ja organisaatioon liittyvät tekijät sekä paikallinen politiikka.
Aineisto
Kyselyaineisto sisältää henkilöstölle ja johtajille kohdistetun kyselyn, joka koostuu kysymyksistä, jotka käsittelevät työhyvinvointia, työperäistä stressiä, työn vaatimuksia ja voimavaroja, alanvaihtoaikeita sekä työilmapiiriä. Johtajien kysely käsittää lisäksi organisaatiokulttuuriin ja toimintaan liittyviä kysymyksiä. Alanvaihtoa selvitetään rekisteriaineistolla, jonka avulla profiloidaan alalla pysyneet, alan sisällä tehtävää vaihtaneet ja alalta poistuneet työntekijät.
Menetelmät
Aineistoa analysoidaan määrällisiä menetelmiä käyttäen (mm. latenttiprofiilianalyysi). Analyysissa luodaan hyvinvointikyselyn tuloksista profiileja, joista selvitetään, millä tavoin nämä yhdessä organisatoristen tekijöiden kanssa ennustavat alalla pysymistä, alanvaihtoa tai alan sisäistä liikehdintää. Menetelmällisesti tutkimus on kunnianhimoinen yhdistäessään laajan kyselyaineiston ja varhaiskasvatuksen tietovaranto Vardasta kerätyn rekisteriaineiston sekä seuranta-asetelman.
Tulokset ja johtopäätökset
Alustavista tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatustyössä kuormittaa fyysisen työympäristön puutteet ja heikko palkka. Ammatillisen kehittymisen tuki nähdään heikoksi. Kannattelevana voimavarana näyttäytyy hyvä tiimityö ja tuki kollegoilta. Tutkimustulokset tuovat esiin organisaation toimintaan liittyvien tekijöiden yhteyksiä työhyvinvointiin, ja millä tavoin johtamiskäytännöissä sekä toiminnalliseen tehokkuuteen liittyvissä tavoitteissa esiintyy runsaasti vaihtelua eri puolilla Suomea.
Uutuusarvo ja sovellettavuus
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa varhaiskasvatuksen henkilöstön ja johtajien työolojen kehittämiseksi.Tuomalla näkyväksi organisatoriseen ilmapiiriin ja rakenteisiin liittyviä tekijöitä, tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää koko työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Vaikka tulokset ovat varhaiskasvatuksen kontekstista, tutkimuksen teoreettinen viitekehys, joka keskittyy työhyvinvoinnin monitasoiseen tarkasteluun, soveltuu varmasti muihinkin työympäristöihin.
Aineisto
Artikkelikäsikirjoitusten viitteet Avaa