Vuorovaikutuksen ja yhteistyön työkalupakki
Tuotteistus
Hanketiedot
Hankenumero
190224
Hakija
Content Union Oy
Toteuttaja
Content Union Oy
Lisätietoja
Marja-Leena Kaukomies
marjuska@contentunion.net
Toteutusaika
21.3.2019 - 14.6.2019
Työsuojelurahaston päätös
15.4.2019
15 000 euroa
Kokonaiskustannukset
34 035 euroa
Tulokset valmistuneet
25.3.2020
Tiivistelmä
Lähtökohdat ja tavoitteet:
Työelämä on vahvassa muutoksessa ja se tarkoittaa työntekijöiden kannalta tuntemattomia asioita ja joillekin ylivoimaisilta tuntuvia suorituksia. Tarvitaan yhdessä toimimisen ja -luomisen taitoja ja vuorovaikutuksen merkitys kasvaa.
Tuotteen tavoitteena on luoda yhteistä kuvaa, jotta kaikki kykenevät sitoutumaan parempaan toimintaan ja näkevät oman roolinsa kehittämisessä. Toisena päätavoitteena on vuorovaikutustaitojen parantaminen, joka on mitattavissa työhyvinvoinnin ja tuottavuuden lisääntymisenä
Toteutus:
HIT – Human Interaction Toolkit -palvelutuote on menetelmä työkaluineen tiimityöhön ja yhteiskehittämiseen uudistuvilla asiantuntijapalveluita tuottavilla aloilla.
Tutkimusaineisto:
Työelämän tutkimukset kertovat työelämän muuttuneen niin, että käsitteet ja teoriat ja niistä johdetut opit eivät enää toimi kuin aiemmin. On käsiteltävä kompleksisuutta ja kaoottisuutta sen sijaan, että luotettaisiin prosessimalleihin ja organisaatiokaavioihin. Palvelutuote pohjautuu useisiin tutkimuksiin, jotka kytkeytyvät suoraan työelämään ja liittyvät inhimilliseen vuorovaikutukseen.
Menetelmät:
HIT- palvelu koostuu kehittämistyöpajoista, joiden avulla henkilökunnan arkeen juurrutetaan uusia toimintatapoja ja yhteissuunnittelutaitoja.
Uutuusarvo:
Markkinoilla ei ole tuotetta, joka kohdistuisi jatkuvaan vuorovaikutuksen kehittämiseen ja sen seuraamiseen organisaatioissa.
Henkilöstötuottavuuden lisääntyminen on luonnollinen seuraus palvelun käytöstä.
Hankkeen vastuuhenkilö
Marja-Leena Kaukomies
Tiedote
HIT - Vuorovaikutuksen ja yhteistyön työkalupakki
25.3.2020Tiivistelmä
Uusia palvelumalleja on tarve kehittää kaikilla aloilla. Työtekijöiden on opittava jatkuvasti uutta. Tämä tarkoittaa työntekijöiden kannalta tuntemattomia asioita. HIT perustuu työpajamenetelmiin ja tähtää vuorovaikutuksen parantamiseen sekä työn kuormittavuuden vähentämiseen. Se auttaa muutoksessa yhteisen kuvan ja tavoitteiden luomisessa. Tuote perustuu laajaan tutkimustietoon ja kokemukseen eri toimialoilta. Tehokas suorituskyvyn parantaminen vaatii jatkuvaa henkilöstön näkemysten huomioimista, jolloin ongelmia voidaan ratkaista nopeasti. Tällöin vuorovaikutustaidot korostuvat.
Tausta
Työntekijöiden tulisi ymmärtää miksi kehitetään, mitä kehitetään, mitä hyötyä siitä on, millä keinoilla kehitetään ja miten kehittyminen todetaan.
Olemme luoneet menetelmät yhdistäen innovatiivisesti palvelumuotoilun ja teatterin menetelmiaä. Menetelmät perustuvat toiminnallisiin harjoituksiin, demotyöskentelyyn, pelillisiin elementteihin sekä visuaalisuuteen. Tavoitteena on, että työntekijät ymmärtävät rakentavan vuorovaikutuksen hyödyt itselleen ja organisaatiolle.
Aineisto
Tuotteistushankkeemme käsitteellinen sisältö perustuu kokemustietoon, kehitystyöhön sekä tutkimustietoon
.
Keskeisiä käsitteitä tuotteistushankkeessamme ovat työelämän muutos, henkilöstövoimavarat, yhteiskehittäminen, henkilöstötuottavuuden mittaaminen, palvelumuotoiluajattelu, Lean, vuorovaikutusymmärrys, työkyky, tiimityö, toiminnallisuus, ennakointi, kokemuksellisuus, merkitysellistäminen.
Palvelun kuvaus
Palvelutuote rakennetaan kytkemällä tuotekomponentteja yhteen siten, ettaä ne tuottavat eri organisaatiotasoilla tavoiteltavan tuloksen. Kehittämisprosessi voi edetä vaihe kerrallaan, ja tämän ansiosta käyttöönotto voi tapahtua kevyesti ja edetaä organisaation eri osissa omina vaiheinaan.
Palvelutuotteeseen voidaan sisällyttää työntekijäkokemuksen ja vuoropuhelun seurantasovellus.
Komponentit: Haastattelut, havainnoinnit, vuorovaikutuspajat, kohtaamispajat, Flipped learning studio.
Palvelun käyttöönotto
Prosessin käynnistäminen edellyttää organisaatiossa yksikkökohtaista panostusta ja voi edetä vaihe kerrallaan, Käyttöönotto voi tapahtua organisaation eri osastoissa omina vaiheinaan. Työkalupakin käyttö ei edellytä organisaatiolta erityisosaamista. Keskeinen tavoite on käynnistää organisaatiossa jatkuva kehitysprosessi, jossa työkalupakki toimii tukena erityisesti prosessin alkuvaiheessa ja tukea voidaan käyttää jatkuvan kehittämisen apuna.
Palvelun saatavuus ja levittäminen
HIT- vuorovaikutuksen työkalutyöpakkia esitellään palveludemojen avulla eri kanavissa . Potentiaalisille kiinnostuneille organisaatioille toteutetaan demo-workshoppeja, joissa yritys voi tarkastella työkalupakin sopivuutta kehittämisprosessiinsa. HIT sopii kaikille toimialoille julkisella ja yksityisellä sektorilla ja erikokoisille organisaatioille.
Aineisto
Marjuska Kaukomies. Content Union. HIT – vuorovaikutuksen ja yhteistyön työkalupakki. Palvelutuotteen kuvaus ja hankkeen loppuraportti. 2020. Avaa