Sidosryhmät ovat tyytyväisiä Työsuojelurahaston asiakaspalveluun, viestintään ja hakujärjestelmään – rahoituksesta tukea urakehitykselle

Työsuojelurahaston kevättalvella 2025 teettämän sidosryhmäkyselyn mukaan valtaosa vastaajista (83 %) on tyytyväisiä asiointikokemukseensa rahaston kanssa. Avoimissa kommenteissa korostuivat erityisesti tyytyväisyys henkilökohtaiseen yhteydenpitoon ja neuvontaan, nopeaan vastaamiseen sekä Työsuojelurahaston asiantuntijoiden ammattitaitoon. Kommenteista nousi esiin myös joitakin kehityskohteita, jotka liittyvät pääasiassa rahoituksen käytön joustavuuteen, rahoitettavien tutkimusprojektien valintaan ja hakuprosessin käytäntöihin.

Sidosryhmäkyselyn teki Aula Research Oy Työsuojelurahaston toimesta. Sidosryhmäkyselyllä kartoitettiin rahoitusta hakeneiden ja saaneiden, hakemusten arvioijien sekä tutkimuskohteena olleiden organisaatioiden kokemuksia yhteistyöstä Työsuojelurahaston kanssa sekä näkemyksiä rahaston toiminnan vaikutuksista. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 183 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Kyselyyn vastaajista 102 oli ollut mukana Työsuojelurahaston rahoittamassa hankkeessa, 41 oli saanut henkilökohtaisen stipendin, 23 ei ollut saanut rahoitusta, 82 oli toiminut lausunnonantajana ja 7 edusti organisaatiota, joka oli ollut tutkimuskohteena Työsuojelurahaston rahoittamassa tutkimushankkeessa. Tutkimuskysely lähetettiin noin 1300 henkilölle ja vastausprosentti oli 14.

Kyselyssä selvitettiin, kuinka hyvin rahoitusta hakeneet ja saaneet vastaajat tuntevat Työsuojelurahaston rahoituksen kohdentumisen. Vastaajista 93 % kertoi tietävänsä, millaisiin kuluihin rahoitusta voidaan käyttää, ja 86 %:lle oli selvää, millaisiin tutkimusaiheisiin rahoitusta voidaan myöntää. Enemmistö rahoitusta hakeneista ja saaneista vastaajista pitää sekä rahaston verkkosivujen hakuohjeita että sähköisen hakemuksen ohjeita selkeinä. Avoimista kommenteista nousi kuitenkin esiin joitakin kehityskohteita, jotka liittyvät esimerkiksi hakulomakkeen rakenteeseen.

44 % vastaajista oli tullut tietoiseksi Työsuojelurahastosta kollegan kautta, 40 % työpaikan/tutkimusorganisaation kautta ja 36 % Työsuojelurahaston nettisivujen kautta.

Työsuojelurahastolla on käytössä toiminnanohjausjärjestelmä (oma.tsr.fi), jonka kautta hoidetaan kaikki asiointi, kuten rahoituksen hakeminen, hankkeiden raportointi ja hakemusten arviointi. Enemmistö (83 %) kyselyyn vastanneista pitää järjestelmää toimivana. Erityisen myönteistä palautetta annettiin järjestelmän helppokäyttöisyydestä, navigoinnista, käyttöliittymän selkeydestä ja suorituskyvystä. Palautteissa esitettiin myös ehdotuksia järjestelmän käytettävyyden kehittämiseksi.

Kysyttäessä Työsuojelurahaston vaikutuksesta suomalaiseen työelämään, valtaosa vastaajista (83 %) kokee, että rahasto rahoittaa hankkeita, jotka edistävät parempaa työelämää Suomessa. Lähes kaikki (97 %) rahoitusta saaneet pitävät epätodennäköisenä, että heidän hankkeensa olisi toteutunut ilman Työsuojelurahaston myöntämää rahoitusta.

Työsuojelurahaston myöntämällä rahoituksella on merkittävä vaikutus rahoituspäätöksen saaneiden vastaajien urakehitykseen. Reilu enemmistö (80 %) kokee, että rahoituksella on ollut vähintään melko suuri vaikutus heidän myöhempään uraansa, kun taas vain vajaa viidennes (17 %) pitää sen merkitystä vähäisenä.

Lisätietoja: Kenneth Johansson, toimitusjohtaja, Työsuojelurahasto, puh. 09 6803 3310